Home » Stiinta » Modul în care ai apărut pe lume poate determina dezvoltarea creierului. Ce nu am ştiut până acum despre naştere?

12.30.2015
Modalitatea prin care copiii apar pe lume fie pe cale naturală fie prin cezariana ar avea un efect de durată asupra modul în care se dezvolta creierul nou-născutului. Primele constatări au venit dintr-un studiu realizat de cercetătorii americani.
Analizând creşterea puilor de şoareci, oamenii de ştiinţă au identificat diferite tipuri de dezvoltare a celulelor, reieşind din modul în care aceştia au apărut pe lume.

Când se naşte un copil, creierul produce, în mod natural, mai multe celule decât are nevoie. Neurologii de la Universitatea de Stat din Georgia au cercetat modul în care celulele creierului la soareci se dezvoltă imediat după naştere, şi au constatat ca ratele celulelor moarte sunt mai mari la şoarecii născuţi prin cezariană, comparativ cu soareci născuţi vaginal.

Deşi cercetare este, încă, în faza preliminară, colaboratrii ştiu deja că dezvoltarea sistemului nervos începe în primii ani de viaţă. De ce, exact, cele două metode de naştere ar avea astfel de efecte diferite? E prea devreme de vorbit, dar o posibilitate este ca coneziunile între microbiomele bazate pe bacterii să ne fie transmise nouă de mamele noastre.

Cercetarile anterioare au demonstrat că în funcţie de metoda de nastere, microbiomele pot proveni de la microbiota vaginală sau de la specii care trăiesc în piele, cum ar fi Lactobacillus şi Staphylococcus. Oamenii de ştiinţă cred că acest lucru are un efect de durată asupra sistemului nostru imunitar şi cercetatorii de la Universitatea de Stat din Georgia vor să adăuge şi dezvoltarea creierului în această listă.

De asemenea, au descoperit că soarecii care au apărut prin cezariană, în medie, cresc mai graşi decât omologii lor şi mai silenţioşi. În cazul în care aceleaşi conexiuni între metoda de naştere şi obezitate vor fi demonstrate şi la copiii umani, ar trebui să regândim abordarea noastră despre cezariană.

În timpul procesului de naştere pe cale vaginală, copiii sunt expuşi la anumite procese biologice, cum ar fi un val de hormoni, care nu se declaşează dacă travaliul nu începe. Oamenii de ştiinţă sunt preocupaţi acum de găsirea unei soluţii medicamentoase pentru copiii născuţi prin cezariană.

Cercetatorii afirmă că o atenţie sporită trebuie acordată consecinţelor naşterii prin cezariană fiindcă  aproximativ 30 la sută din copiii născuti în SUA sunt născuţi pe această cale.