Home » Știință » Savanţii chinezi au creat în laborator maimuţe autiste. Care este scopul lor

Savanţii chinezi au creat în laborator maimuţe autiste. Care este scopul lor

Publicat: 30.01.2016
Oamenii de ştiinţă chinezi au modificat genetic mai multe maimuţe, pentru ca acestea să dezvolte simptome ale autismului.

Savanţii asiatici vor să găsească astfel un leac pentru această tulburare de dezvoltare.

Maimuţele „autiste” se învârt obsesiv în cerc în cuşca lor din laborator, devin extrem de stresate dacă sunt privite direct în ochi şi interacţionează puţin cu alte animale din aceeaşi specie, potrivit scientificamerican.com.

Cercetătorii chinezi au creat maimuţe purtătoare ale unei gene umane asociate autismului, sperând să deschidă perspective terapeutice pentru această tulburare.

Maimuţele modificate genetic prezintă un comportament asemănător cu cel al oamenilor care au această afecţiune: gesturi repetitive, anxietate şi tulburări în interacţiunea socială.

Cercetătorii au ales să modifice genetic nişte maimuţe şi nu rozătoarele folosite în atâtea alte experimente, pentru că maimuţele constituie modele mai bune pentru studierea acestor tulburări complexe din spectrul autismului, decât alte animale disponibile.

Experimentul Institutului de Neuroştiinţe din Shanghai ar putea ajuta la dezvoltarea de strategii terapeutice pentru tratarea simptomelor autismului, potrivit autorilor studiului, citaţi de revista Nature.

Echipa de savanţi chinezi va încerca să identifice deficienţele din circuitele cerebrale ale acestor maimuţe, conform AFP.

Odată identificată problema circuitului cerebral asociat cu anomalii de comportament, cercetătorii vor să testeze apoi potenţiale tratamente pe macacii transgenici, inclusiv „prin folosirea tehnicilor de editare a genelor”, pentru a face modificările dorite.

Totuşi, cât de eficient este experimentul ştiinţific chinez? Ţinând cont de marea varietate de situaţii care acoperă termenul de autism, elaborarea unui model unic de autism ar putea fi greu de realizat, spun alţi cercetători.

Savanţii chinezi susţin că metodele aplicate în cazul maimuţelor „autiste” respectă normele etice internaţionale. Să precizăm totuşi că experimente de acest gen pe animale nu ar fi posibile în ţări ca Statele Unite, de exemplu, din cel puţin două motive: costurile mult mai mari şi controversele care apar de obicei când e vorba de teste pe animale de laborator.

Sursa: RFI