Home » Stiinta » Ciuperci microscopice cultivate de echipajul ISS în condiţii asemănătoare celor de pe Marte

02.02.2016
Echipajul de pe Staţia Spaţială Internaţională (ISS) a reuşit să cultive ciuperci microscopice într-o capsulă specială aflată în exteriorul complexului spaţial, în condiţii asemănătoare cu cele de pe planeta Marte, informează ediţia în limba franceză a agenţiei Sputnik.

Ciupercile, provenite din văi situate în Antarctica, nu numai că au supravieţuit în condiţii similare celor de pe suprafaţa planetei Marte, dar s-au arătat şi apte de creştere şi reproducere.

Cele două specii de ciuperci, care au fost cultivate într-o capsulă ce reproduce condiţiile atmosferice de pe planeta roşie, sunt Cryptomyces antarcticus şi Cryptomyces menteri. În urma experimentului, un procent mai mare de 60 % dintre ciuperci nu au suferit nicio modificare, în timp ce 10 % dintre plante au crescut şi au format noi colonii.

„Rezultatul acestor experimente ne permite să evaluăm capacitatea microorganismelor de a supravieţui şi de a subzista pe termen lung pe suprafaţa planetei Marte. Datele obţinute ne vor servi drept bază fundamentală pentru experimente consacrate viitoarelor cercetări privind viaţa pe planeta roşie”, a declarat Rosa de la Torre Noetzel, de la Institutul Naţional de Tehnică Aerospaţială din Spania, unul dintre autorii experimentului.

Pe Terra, aceste ciuperci cresc în condiţii climaterice vitrege, în văile sterpe din McMurdo, Antarctica. Văile nu sunt acoperite de zăpadă, în timp ce în anumite regiuni n-a mai plouat de aproximativ două milioane de ani. Ciupercile se hrănesc cu minerale, iar variaţiile mari de temperatură n-au nicio influenţă asupra vitalităţii lor.

Anterior, echipajul de pe ISS reuşise să cultive salată la bordul staţiei spaţiale, iar în ianuarie 2016 astronauţii anunţau că tot la bord a înflorit şi o cârciumăreasă, prima floare cultivată în spaţiu.

În decembrie, astronauţii de pe ISS începeau să îşi piardă speranţele legate de culturile lor. „Plantele noastre nu par a fi în formă. Va trebui să îl trezesc pe Mark Watney din mine”, declara, în glumă, astronautul Scott Kelly, pe Twitter, referindu-se la personajul interpretat de actorul american Matt Damon în filmul „Marţianul”, care a reuşit să cultive cartofi pe planeta roşie.

Puabi, cea mai bogată regină a Mesopotamiei
Urme ale unei particule misterioase, prezise în urmă cu zeci de ani, ar fi fost detectate
Misterul din Insulele Galapagos. Cercetătorii au descoperit secretul ecosistemului atât de bogat
Sonda Spațială New Horizons răspunde la întrebarea: “Cât de întunecat este cerul?”
O specie de păianjen confecționează „buzunare” din frunze pentru a prinde și mânca broaște mai mari