Home » Stiinta » O bacterie recent descoperită se HRĂNEŞTE cu pet-uri. ”Aceasta este cea mai bună soluţie ”

Autor: Marina Manastîrlî 03.13.2016
O echipă de cercetători japonezi a descoperit o specie de bacterii care mănâncă tipul de plastic folosit la cele mai multe vase de îmbuteliere a apei potabile.
Descoperirea ar putea ajuta la găsirea noilor metode de gestionare pentru cele circa 50 de milioane de tone ale acestui tip de plastic, produs anual la nivel mondial.

Materialul plastic găsit în unele tipuri de sticle pentru apă este cunoscut sub numele de polyethylene terephthalate sau PET. De asemenea, acest material plastic se regăseşte în haine din poliester, caserole din plastic şi în ambalajele de tip blister.

„Dacă mergi printre rafturile din Walmart (hypermarket) vezi o mulţime de PET-uri”, a declarat Tracy Mincer, care studiază materialele plastice din ocean, la Institutul Oceanografic Woods Hole din Massachusetts.

Studii anterioare au găsit câteva specii de ciuperci ce se pot dezvolta pe PET-uri, dar până în prezent nimeni nu a găsit nici un microb care să-l poată mânca.

Pentru a găsi o bacterie care să se hrănească cu plastic, echipa de cercetare japoneză de la Institutul de Tehnologie de la Kyoto şi Universitatea Keio au colectat 250 de probe din PET-uri uzate dintr-un sit de reciclare a sticlei din plastic.

Ei au descoperit iniţial un consorţiu de microbi, care pareau să distrugă o bucată de PET, dar în cele din urmă au descoperit că doar una dintre multiplele specii de bacterii a fost responsabilă de degradarea PET-ului. Ei au numit această bacterie Ideonella sakainesis.

Testele suplimentare în laborator au demonstrat că această bacterie foloseşte două enzime pentru a descompune PET-urile. După ce aderă la suprafaţa PET-ului, bacteriile secretă o enzimă pentru a genera un intermediar chimic. Produsul chimic este apoi preluat de către o altă celulă, asigurând bacteriile cu carbon şi energie pentru a creşte.

Cercetătorii raportează că o comunitate de Ideonella sakaiensis ar putea distruge o fâşie subţire de PET pe parcursul a 6 săptămâni, dar temperatura a fost menţinută constant la 30 de grade Celsius.

„Eu nu văd cum microbii degradează plasticul, dar oricum această soluţie este mult mai bună decât să punem sticlele de plastic într-un coş de reciclare, aşteptând să fie topite şi făcute altele noi”, a declarat Tracy Mincer.

El a adăugat că cercetarea ar putea facilita identificarea altor microbi, care ar putea avea abilităţi similare de degradare a PET-urilor.

Sursa: Phys