Home » Stiinta » Prietenii sunt ”mai buni decât morfina”. Dacă faci parte dintr-un grup social mare îţi creşti toleranţa la durere

Marina Manastîrlî 04.29.2016
Prietenii sunt ”mai buni decât morfina”.  Dacă faci parte dintr-un grup social mare îţi creşti toleranţa la durere
Cercetătorii de la Oxford au descoperit că oamenii cu mai mulţi prieteni au o toleranţă mai mare pentru durere.

Prieteniile stimulează endorfinele din organism, iar acestea sunt bine cunoscute pentru capacitata lor de a acţiona ca analgezici naturali ai corpului nostru.

În special endorfinele fac parte din circuitul nostru de durere şi plăcere, iar studiile anterioare au sugerat că endorfinele ar promova apropierea socială, atât la oameni cât şi la animale.

O teorie cunoscută sub numele de „teoria creierului opioid şi a ataşamentului social” vorbeşte despre faptul că interacţiunile sociale declanşează emoţii pozitive atunci când endorfinele se leagă de receptorii opioizi din creier.

Acest lucru se explică prin faptul că ne simţim bine când ne vedem prietenii. Pentru a testa această teorie, cercetătorii s-au bazat pe ideea că endorfina are un puternic efect analgezic, mai puternic chiar decât morfina. Prin urmare, cercetătorii au folosit toleranţa la durere ca pe o modalitate de a evalua activitatea endorfinei.

Dacă teoria ar fi fost corectă, persoanele cu reţele sociale mai mari ar avea o toleranţă mai mare la durere, iar acest lucru a fost demonstrat de studiu.

„Aceste rezultate sunt interesante deoarece cercetările recente sugerează că sistemul endorfinei poate fi perturbat în cazul tulburărilor psihice, cum ar fi depresia. Anume acest lucru poate fi o parte din motivul pentru care oamenii ce suferă de depresie de multe ori nu simt plăcere şi devin retraşi din punct de vedere social”, a declarat Katerina Johnson, doctorand la Universitatea Oxford (Departamentul de psihologie experimentală).

Au existat, de asemenea, alte două constatări:  oameni care se ocupă cu activităţi fizice şi cei cu un nivel mai ridicat de stres tind să aibă reţele sociale mai mici.

Katerina a explicat: „Poate fi pur şi simplu o chestiune de timp, persoanele care petrec mai mult timp exercitând o muncă au mai puţin timp pentru a-şi vedea prietenii. Sau poate există şi o altă explicaţie mai interesantă: dat fiind faptul că activităţile fizice şi sociale favorizează secreţia endorfinelor, poate că unii oameni folosesc exerciţiile ca pe o alternativă de a obţine o ”endorfină grăbită, decât din socializare”, explică cercetătoarea.

Potrivit lui Johnson, studiile sugerează că cantitatea şi calitatea relaţiilor sociale afectează sănătatea fizică şi mentală şi poate fi chiar un factor determinant pentru longevitatea noastră.

„Ca specie, am evoluat pentru a prospera într-un mediu social bogat, dar, în această eră digitală, deficienţele interacţiunii noastre sociale ar putea fi unul dintre factorii care contribuie la declinul sănătăţii societăţii noastre moderne”, afirmă Johnson.