Home » Stiinta » O nouă LUNĂ a fost descoperită în sistemul nostru solar. Ea demonstrează o ipoteză vehiculată de mult timp în rândul cercetătorilor – VIDEO

Autor: Alin Motogna 05.01.2016
Astronomii NASA au anunţat zilele acestea că au descoperit o nouă lună în sistemul nostru solar.
Este vorba de un obiect cosmic descoperit în apropierea planetei pitice Makemake, situată în Centura Kuiper. Anunţul întăreşte ipoteza conform căreia cele mai multe dintre planetele pitice au sateliţi naturali, o situaţie aparte fiind, însă, Pluto.

Centura Kuiper se întinde de la orbita lui Neptun, până la 50 de unităţi astronomice (UA) depărtare de Soare. Până în anul 2000, se credea că centura conţine doar planeta Pluto, satelitul Charon şi câteva comete, însă, recent, au fost identificate şi alte corpuri cosmice. Au mai fost descoperiţi sateliţi de tipul celui reperat acum în apropierea lui Eris, al doilea cel mai mare rezident cunoscut al centurii, dar şi în vecinătatea obiectelor de dimensiuni mai mici din centura Kuiper, aşa-numitele „KBOs”.

Recent, telescopul Hubble a identificat un nou satelit în structura Centurii Kupier. El a fost denumit S/2015 (136472) şi poreclit, mai simplu, „MK2”. Până în prezent, se cunosc foarte puţine date referitoare la MK2. Se estimează că MK2 are un diametru de aproximativ 160 de kilometri şi are o strălucire de 1300 de ori mai slabă decât Makemake. Cu toate acestea, caracteristicile orbitei sale sunt încă necunoscute.

Sursa:youtube.com/NASA Goddard

Odată ce orbita va fi măsurată, va putea fi calculată masa lui Makemake, folosind faptul că perioada orbitală depinde de distanţa dintre cele două obiecte cosmice şi de masa pe care acestea o au. Din moment se cunoaşte deja diametrul lui Makemake (aproximativ 1500 km), acest lucru va indica ce densitate are satelitul şi, prin urmare, care este compoziţia lui. Astronomii sunt dornici să ştie cât de mult diferă faţă de Pluto, şi nu doar din punct de vedere al dimensiunii.

Este deja cunoscut faptul că Makemake, la fel ca Pluto, are un învelişi compus din metan îngheţat, însă nu se ştie ce se află sub acest strat. Pluto se află la o distanţă de aproximativ 39.5 UA faţă de Soare, în timp ce Makemake este poziţionat la 45,7 UA.

Orbita va fi, de asemenea, un indicator al originii lui MK2. O orbită alungită ar sugera că este un alt KBO pe care Makemake l-a capturat la un moment dat, în timp ce o orbită aproape circulară ar sugera că, la fel ca cum este satelitul natural al Pământului, acesta este format din resturile rezultate în urma unei coliziuni între Makemake cu un obiect mult mai masiv.

Makemake a nedumerit astronomii anterior, pentru că părea să aibă pe suprafaţa sa zone mai calde decât s-a observat până acum în cazul celorlalte plante mici. Cu toate acestea, se pare ce aceste regiuni au fost, de fapt, detecţii ale lui MK2 în telescoape care nu putuseră să distingă în mod clar cele două obiecte. Această confuzie a fost făcută deoarece satelitul are la suprafaţă o temperatură mai ridicată decât cea a planetei în jurul căreia el orbitează.

O TEORIE celebră emisă de Stephen Hawking în urmă cu 42 de ani a fost demonstrată acum