Home » Stiinta » Savanţii au făcut o descoperire de proporţii legată de cancer. ”Timp de 60 de ani am crezut asta”

Oana Bujor 07.06.2016
Dacă va fi confirmată, teoria, ar putea schimba radical metodele de tratare a cancerului în viitor, deoarece până acum cercetătorii s-au axat pe înfometarea celulelor canceroase.

Un studiu a descoperit că tumorile pe creier folosesc grăsimea ca sursă de energie, aducând din nou în discuţie teoria de acum douăzeci de ani, care afirma că zahărul este principala sursă de energie a cancerului.

,,Timp de 60 de ani, am crezut că toate tumorile se bazează pe zahăr, ca sursă principală de energie ai crede că tumorile pe creier au acelaşi comportament,” a declarat principalul cercetător Elizabeth Stoll, neurolog la Universitatea Newcastle din Marea Britanie.

Gliomul este un tip de tumoare canceroasă, care creşte din celulele gliale – celule care sprijină neuronii şi ajută la îmbunătăţirea circulaţiei sangvine în creier. Celulele gliale compun 90% din celulele creierului.

Există trei tipuri de tumori gliale:  astrocitom, oligodendrogliomul şi glioblastom, boli foarte greu de tratat. Glioblastomul este una dintre cele mai agresive forme, 30% dintre pacienţii din Statele Unite ale Americii supravieţuiesc mai puţin de doi ani după ce sunt diagnosticaţi.

Când echipa de cercetătorii a inhibat abilitatea celulelor canceroase de procesare a grăsimii în combustibil, rata de creştere a scăzut semnificativ. Echipa a lucrat pe ţesut recoltat de la donatorii bolnavi de gliom în timpul operaţiilor şi de la şoareci de laborator vii, care aveau boala. Şoarecii au fost trataţi cu un acid  oxidant, inhibator numit etomoxir.

,,Am testat etomoxir-ul pe cobaii din laborator, probele au arătat faptul că dozele repetate din acest medicament, încetinesc creşterea gliomilor, prelungind media de viaţă cu 17%. Aceste rezultate ne dezvăluie o nouă ţintă spre care vom putea aplica noul medicament. în viitor am putea găsi un tratament pentru boală,”  a declarat  cercetătoarea Elizabeth Stoll.

Ipoteza conform căreia glucoza ar alimenta creşterea celulelor canceroase, dar care este utilizată şi de celulele sănătoase, tranformând-o în energie, a existat din 1950. Otto Warburg, cercetătorul german câştigător al premiului Nobel, a observat că tumorile metabolizează prima dată glucoza. Procesul cunoscut sub denumirea de efectul Warburg apare la peste 80% dintre pacienţii bolnavi de cancer.

Cercetătoarea Stoll explică: ,,Este un lucru comun ca cercetătorii să extragă celule canceroase de la pacienţi şi să  producă noi culturi în laborator pentru studiu. Dar prin simpla plasare a celulelor într-un mediu care abundă în zahăr, mai mult decât în grăsimi, le face să îşi schimbe modul de hrănire, dacă nu au grăsimi, celulele încep să îşi ia energia din zahăr.”

Cercetătorii nu se pronunţă încă asupra acestei ipoteze, dar orice nouă descoperire în cazul cancerului reprezintă un avantaj.

Interesul pentru vaccinare, tot mai scăzut. Mai multe centre din țară vor fi închise