Home » Știință » Producţia de noi neuroni poate fi controlată prin intermediul sângelui

Producţia de noi neuroni poate fi controlată prin intermediul sângelui

Publicat: 14.07.2016
Oamenii de ştiinţă au descoperit că sângele provenit de la un cobai nou-născut poate determina creierul unui şoarece adult să producă noi neuroni
Pe măsură ce organismul înaintează în vârstă, procesele cerebrale devin treptat mai lente. Chiar şi în cazul persoanelor îndeajuns de norocoase să scape de Alzheimer sau alte maladii neurodegenerative, foarte puţine celule noi ajung să mai fie create la nivelul creierului, iar activitatea neuronilor existenţi slăbeşte în intensitate. Tony Wyss-Coray, profesor de neuroştiinţe la Facultatea de Medicină a Univeristăţii Stanford din Palo Alto, California, a bănuit că aceste schimbări ar putea fi mediate de factori sanguini.

Cercetările anterioare arătaseră că administrarea de sânge tânăr unor cobai mai în vârstă îmbunătăţeşte imunitatea acestora şi funcţionarea muşchilor. Prof. Wyss-Coray şi-a pus întrebarea dacă nu cumva acelaşi lucru are loc şi la nivelul creierului. Chiar dacă aşa-numita „barieră creier-sânge” stopează pătrunderea multor molecule de dimensiuni mari din fluxul sanguin, aceasta nu este perfect izolată, ceea ce ar putea permite trecerea anumitor compuşi chimici. Locurile cele mai permeabile conţin celule nervoase stem, indicând faptul că aceşti precursori ai neuronilor interacţionează cu sistemul circulator.

Echipa profesorului Wyss-Coray a măsurat nivelul neurogenezei (apariţia de noi celule nervoase din celule stem) la cobai în vârstă de trei luni şi la cobai în vârstă de doi ani, consideraţi adulţi. Apoi au interconectat chirurgical sistemele circulatorii ale unor perechi de şoareci tineri şi adulţi. Numărul de noi celule din hipocampus (responsabil de memorie şi orientare) a crescut de la 400 la 1.000 la şoarecii adulţi. La cei tineri, a scăzut cu aproape un sfert, potrivit raportului publicat în revista „Nature”. A funcţionat în ambele direcţii, spune Wyss-Coray. „Vârsta sângelui are un efect special asupra creierului”.

Citeşte continuarea articolului pe rador.ro