Home » Știință » Ce cauzează tulburarea obsesiv-compulsivă? Un nou studiu oferă răspunsul

Ce cauzează tulburarea obsesiv-compulsivă? Un nou studiu oferă răspunsul

Publicat: 21.07.2016
Tulburarea obsesiv-compulsivă (obsessive-compulsive disorder, OCD) se poate manifesta într-o mulţime de forme, cum ar fi acţiunea repetitivă de spălare a mâinilor sau nevoia constantă de verificare a uşii de la intrare.

O echipă de cercetători, condusă de neurologii de la Universitatea Duke, SUA, a prezentat faptul că şoarecii cărora le lipsea gena Sapap3 (ce formează sinapsele dintre neuroni), au tendinţa să se supradezvolte. Această supoziţie i-a făcut să considere că acelaşi grup de gene ar putea fi responsabil pentru instalarea tulburării obsesiv-compulsive la oameni.

În timpul unor investigaţii, autorii studiului au măsurat activitatea neuronală dintr-o anumită zonă a creierului cobailor, numită striat dorsolateral. Aici există celule cunoscute sub numele de neuroni de proiecţie striatali, ce joacă un rol important în coordonarea activităţilor de la nivelul întregului organism.

Cercetătorii au descoperit că şoarecii normali, comparaţi cu cei cărora le lipsea gena Sapap 3, erau hiperactivi, ceea ce poate explica de ce aceştia sunt predispuşi la activităţi repetitive. La o privire mai atentă, cercetătorii au descoperit că activitatea neuronală a rozătoarelor era influenţată de receptorul mGluR5 (receptor de glutamat metabotropic), activ în mod continuu la nivelul creierului şoarecilor cu OCD.

Bazându-se pe descoperirile făcute, cercetătorii au injectat în şoareci o substanţă chimică ce dezactivează receptorii mGluR5, constatând că simptomele OCD-ului au dispărut în câteva secunde. ,,Reversibilitatea simptomelor s-a produs în doar câteva minute”, a explicat unul dintre autorii studiului, Nicole Calakos.

Deşi cercetarea nu poate fi aplicată momentan pe oamenii, ea le oferă totuşi cercetătorilor un punct de plecare important pentru crearea unui nou tratament pentru OCD.