Home » Știință » Marea problemă statistică: ce şanse sunt ca o maimuţă care tastează la întâmplare să scrie un sonet de Shakespeare?

Publicat: 12.03.2017
Pune un milion de maimuţe cu maşini de scris într-o navă spaţială care călătoreşte pentru 10 miliarde de ani. La sfârşitul călătoriei, maimuţele ar fi tipărit (cel puţin) un sonet de Shakespeare.

Această problemă poate explica şi apariţia accidentală a vieţii, relatează Curiosity.

Se consideră că problema aceasta cu maimuţa care tipăreşte la întâmplare a apărut în 1913, fiind emisă de către matematicianul Emile Borel. Scopul lui era aflarea răspunsului la întrebarea: „pot evenimente total întâmplătoare să se cumuleze în ceva cu înţeles?”

Tehnic vorbind, nu este imposibil, dar este desigur o şansă extrem de mică.

Într-un studiu din 2003 al cercetătorilor de la Universitatea din Plymouth, savanţii au vrut să vadă dacă maimuţele de la grădina zoologică pot produce cuvinte. Acestea au produs cinci pagini de litere, dar nu au fost capabile să scrie nici măcar cuvinte de o literă.

Această teoremă are meritul de a introduce legea statistică a numerelor foarte mari. Spre exemplu, şansa ca maimuţele să nimerească un singur cuvânt de o literă este de 1 la 27.000. Pentru cuvinte mai mari şi chiar mai mult, pentru un întreg text, numerele acestea devin mult mai mari.

Profesorul Gerald Schroeder a realizat această analiză şi a ajuns la un rezultat mai mult decât astronomic. Există o şansă la 10^680 ca aceste maimuţe să scrie un sonet, în condiţiile în care particulele din întregul univers însumează 10^80, chiar dacă sunt atât de infime, statistic este posibil, aşa cum, conform cercetătorilor, a fost posibilă şi apariţia vieţii.

O statistică ÎNGRIJORĂTOARE arată cât timp acordăm smartphone-ului într-un an. În mod clar, ar trebui să renunţăm la acest obicei

Statistici îngrijorătoare arată cât de multă hrană risipim în fiecare an

Marele mister al lui Shakespeare. Cine a fost Shakespeare?

O teorie răstoarnă toată identitatea lui Shakespeare. Cine a fost evreica care ar fi scris în realitate lucrările marelui autor. ”A venit timpul să fie auzită povestea ei” – FOTO+VIDEO