Home » Stiinta » Un nou material bazat pe structura plantelor poate revoluţiona tehnologia. Este de 7,5 ori mai uşor ca aerul, dar poate susţine o greutate de 6.000 de ori mai mare decât masa lui

Cercetătorii au creat un aerogel din grafen atât de rezistent încât poate susţine o greutate de 6.000 de ori mai mare ca masa lui. În afara rezistenţei, materialul are un număr de proprietăţi precum flexibilitatea şi conductibilitatea electrică, ce îl face perfect pentru dispozitivele electronice.

Hao Bai, unul dintre cercetătorii de la Universitatea Zhejiang care a ajutat la crearea acestui material, a dezvăluit pentru Science Alert că „învăţând din natură ne-a dat ocazia să creăm noi materiale şi tehnologii. Aerogelul din grafen este diferit de alte aerogeluri actuale, atât în microstructură cât şi în proprietăţi”.

Materialul cântăreşte doar 0,16 miligrame pe centimetru, fiind de 7,5 ori mai uşor ca aerul şi de 1.000 de ori mai puţin dens ca apa. În ciuda acestor parametri, este printre cele mai rezistente materiale de pe planetă.

Bai mai explică şi că „duritatea şi elasticitatea se exclud reciproc la aerogelurile normale. Este o cerere mare pentru aerogeluri dure şi elastice în multe industrii importante, dar este foarte greu să obţii ambele proprietăţi”. De aceea, grupul de cercetători s-a orientat spre natură unde „multe materiale naturale au dezvoltat proprietăţi neegalate prin construirea structurilor complexe. Ne-am pus problema dacă putem imita aceste trăsături pentru a crea un aerogel care este atât dur, cât şi flexibil”.

Astfel, cercetătorii au folosit planta Thalia dealbata, o plantă rezistentă acvatică din America de Sud şi Mexic. Deşi tulpina acestei plante este subţire şi poroasă, poate rezista la furtuni puternice mulţumită microstructurii sale stratificate.

Rezultatul final a fost un aerogel din grafen care imită structura tridimensională a tulpinii plantei, iar calităţile materialului i-au surprins pe cercetători: poate suporta o greutate de 6.000 de ori mai mare ca masa acesteia, iar după înlăturarea greutăţii a revenit la starea iniţială.

În ceea ce priveşte conductibilitatea electrică, materialul a prezentat această proprietate chiar şi atunci când asupra lui era aplicată o forţă de compresie, indicând faptul că poate avea un rol în senzorii şi dispozitivele electronice flexibile.

Cel mai uşor material creat vreodată este atât de uşor încât poate fi aşezat pe o floare de cireş