Home » Stiinta » Savanţii NASA vor studia ionosfera în timpul eclipsei totale de soare din Statele Unite. ”În viaţa noastră, este cea mai bună eclipsă de studiat”

Autor: Alexandru Voiculescu 08.16.2017
Conform NASA, fenomenul de eclipsă totală de soare este o oportunitate rară pentru a analiza ionosfera, întrucât stratul superior al atmosferei este influenţat de activitatea solară.

Ionosfera este un strat din atmosfera terestră electrificat şi se găseşte la altitudini de 60 – 1000 km, având un flux constant care variază în funcţie de soare şi de radiaţiile cosmice, scrie Daily Mail.

Acesta la rândul lui poate afecta reţelele de comunicaţii şi de navigaţie.

Acest fenomen va fi studiat de trei echipe de cercetare. Bob Marshal, savant la Universitatea din Colorado şi investigator principal la unul dintre studii, a precizat că „eclipsa (din 21 august n.r.) va opri sursa ionosferei de radiaţii de intensitate mare. Fără radiaţie, ionosfera se va relaxa, trecând de la condiţii de zi la cele de noapte şi apoi din nou la cele de zi după eclipsă”.

În timpul eclipsei, cercetătorii vor putea să determine câtă radiaţie a fost blocată şi pentru cât timp.

Greg Earle, inginer la Virgina Tech din Blacksburg, Virginia, care conduce alt studiu, a precizat că „în viaţa noastră, este cea mai bună eclipsă de studiat. Este prima dată când avem o asemenea bogăţie de informaţii de studiat; ne vom îneca în date”.

Phil Erickson, autorul principal al celui de al treilea studiu şi savant la Massachusetts Institute of Technology, a precizat că „(eclipsa) creează variabilitate în vremea ionosferei. Întrucât planeta noastră are cun câmp magnetic puternic, particulele sunt de asemenea afectate alături de liniile de câmp magnetic – ceea ce înseamnă că ionosfera este complicată”.

De ce bate vântul atunci când este eclipsă