Home » Stiinta » A fost construit cel mai puternic laser cu raze X din lume. Poate ”trage” 27.000 de pulsaţii pe secundă

Autor: Oana Bujor 09.02.2017
La începutul lunii septembrie va fi pus în funcţiune laserul European X-ray Free Electron Laser (XFEL) care poate acţiona cu 27.000 de pulsaţii laser pe secundă, fiind de 200 de ori mai puternic decât următorul laser de acest tip, aflat în California (SUA).

Noul laser ce va fi pus în funcţiune la începutul lunii septembrie este amplasat în Germania, iar costurile pentru construirea sa s-au ridicat la 1,5 miliarde de euro, informează Gizmondo

Sistemul conţine 768 de cavităţi de-a lungul unei ţevi de un kilometru lungime în interiorul căreia sunt alternate mai multe câmpuri electromagnetice, care pun în mişcare electronii. Prin schimbarea direcţiei de propagare a electronilor, aceştia emit lumină, astfel, prin această mişcare fiind create pulsaţiile de raze X. Noul dispozitiv va utiliza razele X pentru realizarea unor imagini detaliate ale celulelor şi moleculelor. De asemenea, laserul poate fi utilizat şi pentru surprinderea  fenomenelor extrem de rapide, precum formarea legăturilor dintre chimicale. Noul instrument îi va ajuta pe cercetători să obţină şi să înţeleagă mai bine bazele fizicii cu ajutorul cărora ar putea realiza noi medicamente.

Deşi, în prezent, instrumentul XFEL deţine titlul de cel mai puternic laser din lume, în 2020 acesta va fi detronat de către instrumentul produs de SLAC National Accelerator Laboratory (un centru de cercetare operat de Universitatea Stanford, ca laborator naţional al Departamentului Energiei al SUA.), care va propaga milioane de pulsaţii laser pe secundă.