Home » Știință » Descoperirea care poate rescrie ceea ce ştim despre materie: două echipe de cercetători au descoperit, independent una de cealaltă, o nouă particulă subatomică

Publicat: 23.11.2017
Acum câteva luni, fizicienii au observat o nouă particulă subatomică, care este în esenţă un văr de-al protonului. Existenţa sa poate crea noi modele şi teorii cu privire la formarea şi organizarea materiei şi chiar la însăşi existenţa acesteia. Acum, două noi studii, unul efectuat de savanţii de la Fermi National Accelerator Laboratory şi altul de fizicienii de la Universitatea din Tel Aviv, care au utilizat metode teoretice diferite, au descoperit o nouă particulă, mai ciudată şi mai surprinzătoare, dar care a fost prezisă de modelele actuale ale fizicii.

Dacă va fi descoperită într-un experiment, va putea furniza dovezi conclusive ale unei noi clase de particule exotice numite tetraquarci, care există dincolo de modelele care prezic comportamentul quarcilor obişnuiţi, scrie Gizmodo.

„Credem că nu este numai teorie”, a precizat Chris Quigg, fizician la Fermi National Accelerator Laboratory. „Descoperirea sa poate avea loc”, a adăugat acesta.

Materia este alcătuită din atomi. Atomii sunt alcătuiţi din protoni, neutroni şi electroni. Protonii şi neutronii sunt alcătuiţi la rândul lor din câte trei quarci. Fizicienii au descoperit şase tipuri de quarci, care au nume, mase şi sarcini electrice diferite. Protonii şi neutronii sunt alcătuiţi din quarci „sus” şi „jos”, cei mai uşori. Dar mai există alţi patru, mai rari şi mai grei. De la cel mai uşor la cel mai greu sunt: „straniu”, „farmec”, „bază” şi „top”. Fiecare are un partener de antimaterie – aceeaşi particulă, dar cu semn electric opus. Până acum, fizicienii ştiu că aceşti quarci şi anti-quarci se pot aranja în perechi de câte trei şi nu pot exista singuri.

Savanţii de la LHCb au anunţat recent că au observat un nou aranjament al acestor quarci, denumit Ξcc++, sau „particula xi cu sarcină dublă şi cu dooi quarci farmec”. Aceasta are un quarc „sus” şi doi quarci „farmec”, fiind prima particulă cu doi quarci grei descoperită până acum.

Cu ideea că o astfel de particulă poate exista (şi cu cunoaşterea proprietăţilor ei precum masa), cele două echipe de fizicieni au analizat matematic folosind două metode diferite. Astfel, au ajuns la concluzia că este posibilă existenţa unei particule stabile de patru quarci, cu doi quarci bază, un anti-quarc sus şi un anti-quarc jos. Mai mult decât atât, masele particulelor nu erau la fel în fiecare caz, dar suficient de similare încât să ridice câteva sprâncene.

„După cum se observă, concluziile sunt practic identice la nivel calitativ”, a precizat Marek Karliner, autor al primului studiu de la Universitatea din Tel Aviv din Israel. În timp ce mulţi candidaţi de tetraquarci au fost observaţi, identitatea stranie a particulei, inclusiv proprietăţile şi stabilitatea oferită de cei doi quarci bază, ar oferi dovezi clare cu privire la existenţa acesteia.

Aşadar, acum a rămas problema descoperirii fizice a particulelor cu patru quarci, ceea ce se poate realiza, conform cercetătorilor şi cu acceleratorul de particule LHCb.

Modelul standard al fizicii particulelor elementare ar putea fi modificat. Un nou tip de particule a fost descoperit de specialişti din cadrul CERN

O nouă descoperire realizată la CERN infirmă o teorie de bază a fizicii particulelor

O idee inovatoare ar putea permite studierea celui mai ciudat lucru care există: antimateria

Specialiştii laureaţi ai Premiului Nobel pentru Fizică vor dezvălui detalii cheie privind undele gravitaţionale

Program „Străzi deschise” pentru weekendul 22 și 23 iunie: Ce anunță organizatorii?
Cum au celebrat solstițiul mii de oameni dezbrăcați complet în Tasmania?
Pană de curent masivă în Balcani! Ar fi de vină temperaturile foarte mari
J.K. Rowling, „mama” lui Harry Potter. Cea mai bogată scriitoare din lume
Cercetătorii au modificat genetic o plantă ca să producă nutrienți de lapte matern
Arheologii din Ungaria au scos la lumină comori religioase rare
Tracy Chapman, artista care își ascultă muza, nu cererea pieței
Donald Sutherland, actorul care a murit de două ori. A iubit ceea ce a făcut și a făcut ceea ce a iubit. „Și nu se poate cere mai mult de atât”
Efectul surprinzător al menstruației asupra performanțelor sportive
Test de cultură generală. Cine a inventat banii?
Maria Dragomiroiu, mărturisiri tulburătoare: „Și acum, când cânt, plâng!” | Altceva cu Adrian Artene
Oamenii de știință au descoperit un dezechilibru energetic masiv pe Saturn
Râsul iberic, salvat de la dispariție prin eforturi extraordinare de conservare
O organizație vrea să strângă 9 miliarde de dolari pentru a vaccina cei mai săraci copii din lume
Acțiunile Nvidia, în cădere liberă! Compania a pierdut 230 miliarde de dolari în câteva ore
Aeronava TAROM cu numele „Nadia Comăneci” va duce sportivii români la Jocurile Olimpice de la Paris 2024
Câți sportivi va avea România la Jocurile Olimpice de la Paris 2024?