Home » Stiinta » Săbiile cu laser din Războiul Stelelor sunt mai aproape de realitate decât crezi. ”Le-am construit deja”

Alexandru Voiculescu 12.10.2017
Tehnologia şi cunoaşterea ştiinţifică a avansat enorm în ultimele decenii, dar chiar şi aşa, există o serie de probleme serioase cu care cineva trebuie să se confrunte pentru a crea o sabie cu lumină.

Lumina are un punct de plecare şi pentru a fi un segment precum o sabie, are nevoie şi de un punct în care se termină, scrie The Daily Telegraph.

Ştim că lumina are o viteză constantă de aproape 300.000 km/s, dar până ce se loveşte de un obstacol. Este de asemenea vizibilă doar dacă merge spre tine sau străbate un nor de praf sau fum. Iar lumina nu respinge lumina, aşadar nu poate exista o ciocnire ca în Star Wars, ci laserele ar trece unul prin altul.

„Poate fi realizată dintr-un singur lucru, anume din plasmă”

Aşadar, săbiile nu trebuie realizate din lumină.

„Poate fi realizată dintr-un singur lucru, anume din plasmă, cumva ţinut într-o formă de sabie de un câmp magnetic”, a precizat Alan Duffy, cercetător australian la Universitatea Swinburne. „De ce pot fi sigur de asta? Pentru că le-am construit deja”.

Altfel spus, Jedi ţin un fragment de stea şi construim propriile stele chiar aici pe Pământ cu ajutorul reactoarelor de fuziune nucleară de tip Tokamak, care pot produce plasmă. „Pentru a avea loc fuziunea nucleară, eliberarea energiei într-un proces precum cel al Soarelui, temperatura plasmei trebuie să fie enormă (peste 100 de milioane de grade). Această temperatură poate avaria marginile oricărui material pe care l-ai construi”, a adăugat Duffy.

„Dacă ai plasma constrânsă într-o formă liniară poţi avea o sabie”

Problema, atât în Star Wars cât şi în lumea reală, este conţinerea acesteia. „Din fericire, plasma, prin natura sa, este încărcată elctronic. Acest lucru înseamnă că poate fi conţinută de un câmp magnetic”, a precizat cercetătorul. De aceea, reactoarele Tokamak au o formă de gogoaşă, pentru a asigura curgerea câmpurilor magnetice menite să conţină plasma.

„Deci dacă ai plasma constrânsă într-o formă liniară poţi avea o sabie”, a afirmat Duffy.

Ştim că săbiile acestea pot respinge alte săbii. Câmpul magnetic al unei săbii poate respinge câmpul magnetic al altei săbii asemănătoare, dar nu laserul sau alte impulsuri de particule, întrucât acestea nu au o încărcătură electronică. Astfel, „trebuie să formezi lentile optice din aer prin energia intensă a săbii care poate îndoi şi respinge lumina”, a adăugat cercetătorul. Din nou, acest lucru poate fi posibil.

De asemenea, cercetările în tehnologia militară studiază utilizarea laserelor pentru a ioniza atmosfera în structuri în formă de lentilă care pot amplifica sau deforma undele electromagnetice (inclusiv lumina).

Putem construi o sabie ca în Războiul Stelelor?

O altă mare provocare constă şi în energie sau în lipsa ei. În prezent, reactoarele Tokamak consumă mai multă energie decât produc, pentru generarea câmpului magnetic şi al reacţiei de fuziune. În teorie, ar avea nevoie de 50 de waţi, dar în filme nu a apărut niciun caz în care un personaj şi-a schimbat bateriile la sabie, de aceea ar fi nevoie de o sursă/baterie extrem de capabilă.

Aşadar, răspunsul la „putem construi o sabie ca în Războiul Stelelor?” este nu, cel puţin în prezent. În plus, ar trebui eliminată cumva şi problema radiaţiilor UV emise de plasmă, ceea ce ar fi o provocare, în cazul în care o astfel de invenţie nu ar fi pentru cineva mai importantă decât apariţia arsurilor şi a cancerului. Se poate totuşi veni cu o soluţie în ceea ce priveşte pierderea căldurii şi are în vedere un câmp magnetic care ar reflecta cea mai mare parte din lumina ultravioletă.

Cercetătorii au inventat patru dispozitive cu ajutorul cărora putem experimenta capacităţile cavalerilor Jedi – FOTO+VIDEO