Home » Stiinta » Un spectacol pe cer a putut fi în sfârşit explicat ştiinţific: ce duce la apariţia unui tip special de aurore?

Autor: Alexandru Voiculescu 02.21.2018
O echipă internaţională de cercetători a folosit sonda Arase Geospace pentru a observa cum se comportă electronii cu energie ridicată deasupra planetei noastre. Altfel spus, savanţii au observat mişcările electronilor din tiparele de lumină în continuă schimbare numite aurore pulsatorii, confirmând modelele cu privire la modul în care vânturile solare interacţionează cu câmpul magnetic al planetei noastre.

Particulele încărcate electronic, eliminate de Soare în timpul furtunilor sau a altor fenomene, se lovesc în valuri de planeta noastră. Multe dintre particule sunt deviate de câmpul magnetic, dar câteva ajung la poli, unde interacţionează cu atmosfera şi formează „perdele” luminoase de culori verzi, albastre şi roşii, scrie Science Alert.

Acestea sunt aurorele active care se întâlnesc cel mai des şi care ajung fotografiate pentru diferite evenimente. Aurorele pulsatorii sunt însă puţin diferite. În loc să lumineze într-o perdea de lumină, acestea cresc şi dispar în câteva zeci de secunde, precum un fulger lent. De asemenea, au tendinţa de a se forma la o altitudine mai mare decât aurorele normale şi mai aproape de ecuator, făcându-le mai greu de studiat.

Presupunerea cu privire la modul de formare al lor a constat în rearanjarea câmpului magnetic, dar exista încă întrebarea dacă există suficienţi electroni care pătrund în aceste momente pentru a forma aurorele pulsatorii. Studiul de faţă răspunde la această întrebare.

„Fluxul de electroni era suficient de intens pentru a genera aurore pulsatile”, a precizat Satoshi Kasahara, autorul principal al studiului.

Studiul are şi o miză practică. Asemenea furtuni de electroni în straturile superioare ale atmosferei pot afecta sateliţii, în cazul în care acestea sunt suficient de puternice. O cunoaştere mai bună poate prezice un astfel de eveniment, dând posibilitatea unei pregătiri mai bune atunci când loveşte o furtună de un asemenea tip.

Aurorele boreale vor deveni foarte rare, dar există şi o veste bună