Home » Stiinta » O tehnică de modificare a ADN-ului ce ar putea ajuta la tratarea bolilor poate provoca apariţia cancerului

Oana Bujor 06.13.2018
Metoda de modificare a genelor denumită CRISPR-Cas9 ar putea revoluţiona domenii precum medicina sau agricultura. Pe de altă parte ar putea provoca apariţia unor forme de cancer, susţin două studii recente.

Ambele studii, unul realizat de compania Novartis şi al doilea realizat de specialiştii din cadrul Institutului Karolinska din Suedia, s-au axat pe analizarea genei p53, ce joacă un rol important în prevenirea tumorilor prin intermediul distrugerii celulelor degradate ale ADN-ului. Conform Futurism, în cercetările anterioare a fost dovedit că tumorile nu se pot dezvolta dacă p53 funcţionează corect.

Însă p53 acţionează ca un sistem de apărare şi împotriva modificărilor genomului realizate prin intermediul tehnicii CRISPR-Cas9. Atunci când cercetătorii utilizează tehnica pentru a înlocui părţi din ADN, p53 se activează producând autodistrugerea celulelor editate.

Însă în cazul în care modificările realizate de CRISPR-Cas9 funcţionează, există şanse mari ca gena p53 să nu funcţioneze. Disfuncţionalităţile genei pot duce la un mediu propice pentru dezvoltarea unor forme de cancer precum cel ovarian, de colon, rectal sau esofagian.

Specialiştii sugerează că rezultatele celor două teste sunt preliminare şi se bazează doar pe un anumit tip de editare genetică prin intermediul căreia părţi degradate ale ADN-ului sunt înlocuite cu ADN sănătos.