Home » Stiinta » Un nou studiu confirmă existenţa exploziilor de radiaţii gamma în urma unuia dintre cele mai spectaculoase evenimente astronomice

Autor: Alexandru Voiculescu 06.17.2018
Cercetătorii de la Oregon State University au confirmat că o coliziune între două stele neutronice cauzează explozii scurte de radiaţii gamma.

Descoperirea, publicată recent în Physical Review Letters, reprezintă un pas important înainte pentru înţelegerea relaţiei dintre sistemele binare de stele neutronice, unde gravitaţionale şi explozii scurte de radiaţii gamma, scrie Phys.

Exploziile de radiaţii gamma (ERG) sunt impulsuri de unde electromagnetice aflate pe cea mai scurtă lungime de undă din spectrul electromagnetic. ERG-urile sunt cele mai puternice evenimente electromagentice din Univers, având loc la miliarde de ani lumină de Terra şi sunt capabile să elibereze o cantitate de energie în câteva secunde echivalentă cu toată energia Soarelui din timpul vieţii sale.

ERG-urile sunt de două categorii, de durată lungă şi de durată scurtă. Cele lungi sunt asociate cu moartea unei stele masive şi cu transformarea miezului său într-o gaură neagră şi pot dura de la câteva secunde la câteva minute. S-a suspectat că originea celor scurte este coliziunea a două stele neutronice, care de asemnea produce o gaură neagră – un loc în care atracţia gravitaţională este atât de puternică încât nici măcar lumina nu poate scăpa. Acestea durează până la două secunde.

În noiembrie anul trecut, savanţii americani şi europeni au anunţat că au detectat radiaţii X/gamma care au coincis cu o explozie de unde gravitaţionale, urmată de o lumină vizibilă de la o explozie cosmină numită kilonovă.

Undele gravitaţionale, valuri în textura spaţio-temporală a Universului, au fost detectate pentru prima dată în septembrie 2015, confirmând una dintre predicţiile importante ale teoriei relativităţii generale postulată de Albert Einstein.

„O detectare simultană a radiaţiilor gamma şi a undelor gravitaţionale din acelaşi loc a fost o realizare majoră în înţelegerea noastră a Universului”, a precizat Davide Lazzati, astrofizician la Oregon State University.  „Radiaţiile gamma au permis o localizare precisă a provenienţei undelor gravitaţionale, iar informaţia combinată a radiaţiilor gravitaţionale şi electromagnetice permite savanţilor să analizeze sistemele binare de stele neutronice”.

Radiaţiile gamma din centrul galaxiei noastre provin de la stele şi nu de la materia întunecată, aşa cum se credea până acum