Home » Știință » Fenomen uimitor găsit la cea mai mare planetă din Sistemul Solar. Aurorele lui Jupiter au o particularitate surprinzătoare

Publicat: 12.07.2018
O echipă de cercetători din Italia, SUA şi Belgia au descoperit că doi sateliţi naturali ai lui Jupiter lasă „urme” în aurora planetei. În lucrarea publicată în jurnalul Science, savanţii descriu ce au găsit şi cum aceste noi informaţii îi pot ajuta să înţeleagă mai bine gigantul gazos şi sateliţii care îl orbitează.

Deşi aurorele pe Jupiter seamănă cu cele de pe Terra, procesul care stă la baza formării este diferit, cel puţin de la un punct. Gigantul gazos are o magnetosferă înconjurătoare – plasma transportată de câmpul magnetic puternic al planetei. Particulele încărcate de la magnetosferă intră în contact cu atmosfera, ducând la un spectacol de lumini asemănător cu cel al aurorelor boreale de pe Pământ. Dar cele de pe Jupiter au ceva ce la noi nu există – urme ale lunilor planetei. Acestea, conform explicaţiilor cercetătorilor, sunt tulburări în auroră cauzate de prezenţa sateliţilor Io şi Ganymede, scrie Phys.

Cercetătorii au găsit dovezile acestor urme când au analizat datele culese de sonda Juno a NASA. Au găsit că, atunci când Io trecea cel mai aproape de Jupiter, cauza o urmă dublă în formă de S într-o mică secţiune a aurorei. Urma dispare atunci când Io se îndepărtează.

De asemenea, cercetătorii au găsit că Ganymede lasă şi ea urme în aurora planetei. La o analiză mai atentă, a reieşit că este de fapt vorba de două locuri – urma se împărţea în două. Savanţii nu au găsit motivul care stă la baza acestui fenomen, dar au notat că Ganymede este singurul satelit al lui Jupiter care are propriul câmp magnetic. Astfel, aceştia au sugerat că urma creată de lună reprezintă interacţiunea dintre cele două magnetosfere.

Fulgerele de pe Jupiter sunt remarcabil de similare cu cele de pe Pământ