Home » Stiinta » Efectul nociv al ţigărilor electronice asupra sănătăţii este chiar şi mai profund: un nou studiu arată că pot afecta ADN-ul

Alexandru Voiculescu 08.22.2018
Într-o prezentare la 256th National Meeting & Exposition of the American Chemical Society (ACS), cercetătorii conduşi de Silvia Balbo de la Universitatea din Minnesota au arătat că există efecte genetice negative ale ”vaping”-ului, adică ale inhalării vaporilor produşi de ţigările electronice.

„Ţigările electronice au devenit o modă, dar efectele pe termen lung sunt necunoscute”, a precizat Romel Dator, care a prezentat rezultatele la conferinţă. „Vrem să descriem chimicalele la care sunt expuşi utilizatorii, precum şi afecţiunile genetice pe care le pot cauza”, a adăugat acesta.

Introduse pe piaţă în 2004, ţigările electronice sunt dispozitive care încălzesc un lichid, de obicei unul care conţine nicotină, până devine un aerosol pe care utilizatorul îl inhalează. Astăzi, este disponibilă o gamă largă de arome, precum fructe sau ciocolată, scrie Medical Xpress.

„Este clar că mai multe substanţe cancerigene sunt generate de arderea tutunului în ţigările normale decât în vaporii ţigărilor electronice”, a precizat Balbo. „Totuşi, nu cunoaştem impactul inhalării combinaţiei de compuşi produsă de acest dispozitiv. Doar pentru că ameninţările sunt diferite nu înseamnă că ţigările electronice sunt sigure”, a adăugat cercetătoarea.

Pentru a descrie expunerea chimică în timpul vaping-ului, cercetătorii au recrutat cinci utilizatori de ţigări electronice. Au colectat mostre de salivă înainte şi după o şedinţă de 15 minute de inhalare a vaporilor şi au mai analizat şi chimicalele despre care se ştie că afectează ADN-ul. Pentru a evalua efectele pe termen lung, echipa a studiat daunele asupra ADN-ului celulelor din gurile voluntarilor. Savanţii au folosit metode bazate de spectrometrie de masă pe care le-au dezvoltat în trecut pentru un studiu diferit în care au evaluat efectele genetice negative cauzate de consumul de alcool.

Dator şi Balbo au identificat trei compuşi care pot afecta ADN-ul: formaldehida, acroleina, metilglioxalul. Nivelurile acestora au crescut în salivă după vaping.

Comparativ cu cei care nu folosesc ţigări electronice, patru din cei cinci utilizatori au prezentat afecţiuni ale ADN-ului asociate cu expunerea la acroleină, compusul reacţionând cu moleculele de ADN. Dacă celula nu repară deteriorările pentru ca ADN-ul sănătos să fie copiat, atunci poate apărea cancerul.

Cercetătorii au în plan realizarea unui studiu mai amplu, care să includă mai mulţi utilizatori şi un grup de control mai mare şi de asemenea, experţii doresc să determine diferenţele dintre afecţiunile genetice între aceşti utilizatori de ţigări electronice şi fumătorii de ţigări normale.

A fost înregistrat primul deces cauzat de explozia unei ţigări electronice