Home » Știință » Efectul nociv al ţigărilor electronice asupra sănătăţii este chiar şi mai profund: un nou studiu arată că pot afecta ADN-ul

Publicat: 22.08.2018
Într-o prezentare la 256th National Meeting & Exposition of the American Chemical Society (ACS), cercetătorii conduşi de Silvia Balbo de la Universitatea din Minnesota au arătat că există efecte genetice negative ale ”vaping”-ului, adică ale inhalării vaporilor produşi de ţigările electronice.

„Ţigările electronice au devenit o modă, dar efectele pe termen lung sunt necunoscute”, a precizat Romel Dator, care a prezentat rezultatele la conferinţă. „Vrem să descriem chimicalele la care sunt expuşi utilizatorii, precum şi afecţiunile genetice pe care le pot cauza”, a adăugat acesta.

Introduse pe piaţă în 2004, ţigările electronice sunt dispozitive care încălzesc un lichid, de obicei unul care conţine nicotină, până devine un aerosol pe care utilizatorul îl inhalează. Astăzi, este disponibilă o gamă largă de arome, precum fructe sau ciocolată, scrie Medical Xpress.

„Este clar că mai multe substanţe cancerigene sunt generate de arderea tutunului în ţigările normale decât în vaporii ţigărilor electronice”, a precizat Balbo. „Totuşi, nu cunoaştem impactul inhalării combinaţiei de compuşi produsă de acest dispozitiv. Doar pentru că ameninţările sunt diferite nu înseamnă că ţigările electronice sunt sigure”, a adăugat cercetătoarea.

Pentru a descrie expunerea chimică în timpul vaping-ului, cercetătorii au recrutat cinci utilizatori de ţigări electronice. Au colectat mostre de salivă înainte şi după o şedinţă de 15 minute de inhalare a vaporilor şi au mai analizat şi chimicalele despre care se ştie că afectează ADN-ul. Pentru a evalua efectele pe termen lung, echipa a studiat daunele asupra ADN-ului celulelor din gurile voluntarilor. Savanţii au folosit metode bazate de spectrometrie de masă pe care le-au dezvoltat în trecut pentru un studiu diferit în care au evaluat efectele genetice negative cauzate de consumul de alcool.

Dator şi Balbo au identificat trei compuşi care pot afecta ADN-ul: formaldehida, acroleina, metilglioxalul. Nivelurile acestora au crescut în salivă după vaping.

Comparativ cu cei care nu folosesc ţigări electronice, patru din cei cinci utilizatori au prezentat afecţiuni ale ADN-ului asociate cu expunerea la acroleină, compusul reacţionând cu moleculele de ADN. Dacă celula nu repară deteriorările pentru ca ADN-ul sănătos să fie copiat, atunci poate apărea cancerul.

Cercetătorii au în plan realizarea unui studiu mai amplu, care să includă mai mulţi utilizatori şi un grup de control mai mare şi de asemenea, experţii doresc să determine diferenţele dintre afecţiunile genetice între aceşti utilizatori de ţigări electronice şi fumătorii de ţigări normale.

A fost înregistrat primul deces cauzat de explozia unei ţigări electronice

Ţigara electronică poate fi de 15 ori mai toxică decât ţigările clasice

Un alt pericol al ţigărilor electronice a fost descoperit. Utilizatorii se expun anumitor boli cronice

Ce se întâmplă în organism când fumezi ţigară electronică

Ce reclamă românii la Garda de Mediu? „Vecina fumează ilegale și îmi intră mirosul în casă”
Cât de generoși sunt, de fapt, românii?
„Ne îndreptăm ca somnambulii spre un alt război rece”, avertizează șefa FMI
Studiu îngrijorător. Supraconsumul celor mai bogate țări distruge mediul în care trăiesc copiii lumii
Un „dragon al morții” uriaș, cu o anvergură a aripilor de 9 metri, dezgropat în Argentina
Pot fi transformate lentilele de contact în computere? Iată cele mai noi descoperiri
Cercetătorii studiază cum reacționează elefanții la moarte folosind videoclipuri de pe YouTube
Ce se întâmplă în corpul tău atunci când îți este foame?
Bateria care absoarbe CO2 atunci când se încarcă. Cum funcționează?
Emisiunea Marius Tucă Show de pe Gândul intră în vacanță pe perioada Festivalului de Teatru Caracal 2022