Home » Știință » Cercetătorii au creat o nouă metodă prin care pot vedea lumea microscopică a ”maşinăriilor” moleculare

Publicat: 06.11.2018
O echipă internaţională de cercetători de la institute din Germania, Canada şi Elveţia, a creat o nouă metodă prin care pot observa biomoleculele la lucru.

Această metodă nu doar simplifică experimentele, ci şi le accelerează, întrucât se pot înregistra mai multe imagini. Acestea se pot pune cap la cap pentru a crea secvenţe care pot releva fundamentul molecular al biologiei, scrie Phys.

Toată viaţa e dinamică, iar „cărămizile” moleculare nu fac excepţie. Mişcările şi schimbările structurale ale biomoleculelor sunt fundamentale pentru funcţia lor. Totuşi, înţelegerea acestor mişcări dinamice la nivel molecular reprezintă o provocare formidabilă. Metoda curentă este cristalografia de raze X, unde este declanşată reacţia unei molecule, iar apoi sunt efectuate imagini pe măsură ce reacţia se desfăşoară. Totuşi, aceste experimente sunt de lungă durată.

Noua metodă de „loveşte şi întoarce-te” este mai potrivită pentru studierea reacţiilor compuşilor biologici, care pot fi de ordinul milisecundelor, secundelor şi chiar de ordinul minutelor.

Combinarea impulsurilor foarte intense de raze X realizate cu ajutorul instrumentului P14 de la EMBL (European Molecular Biology Laboratory) şi a P11 de la DESY (Deutsches Elektronen Synchrotron) cu noua metodă a permis echipei să analizeze o enzimă importantă în timp ce dezintegra poluanţi produşi de om.

În trecut, doar o singură imagine putea fi obţinută după mai multe ore de colectare de date. Cu ajutorul noii tehnici, cercetătorii pot vedea într-o imagine aproape video reacţia completă după un experiment care a durat doar 24 de ore, putând realiza circa o imagine pe oră.

Echipa anticipează că procesele biochimice vor putea fi observate în detaliu cu ajutorul unei astfel de tehnologii. La rândul ei, o mai bună înţelegere a acestor procese va ajuta la răspunsul unora dintre cele mai importante întrebări cu privire la biologie şi la mediul înconjurător.

O realizare importantă în chimie: savanţii au creat o nouă moleculă, atom cu atom