Home » Știință » Administrarea probioticelor în timpul tratamentului cu antibiotice. Benefică sau nu?

Publicat: 21.11.2018
Antibioticele sunt utilizate pentru distrugerea bacteriilor dăunătoare, dar oferă şi efecte secundare nedorite, precum distrugerea microflorei intestinale. O strategie utilizată deseori pentru contracararea efectului este administrarea probioticelor.

Conform specialiştilor, administrarea probioticelor are un efect relativ mic, însă studiile anterioare privind acest supliment nu au prezentat şi efectele negative pe care probioticele le au asupra microflorei intestinale.

Science Alert scrie că un studiu realizat de cercetătorii israelieni prezintă efectele mai puţin dorite ale utilizării probioticelor. Participanţilor din cadrul studiului le-au fost administrate antibiotice după care au fost împărţiţi în două grupuri. Primul a primit probiotice timp de patru săptămâni, iar al doilea grup a primit un supliment placebo.

Cercetătorii au descoperit că antibioticele au afectat microflora primului grup, probioticele reuşind să colonizeze cu succes intestinele. Această colonizare a întârziat, însă, recuperarea, în mod natural, a microflorei ce a rămas degradată pe toată perioada de şase luni a studiului. În cazul celui de-al doilea grup microflora a fost restabilită la parametri normali la trei săptămâni de la încheierea tratamentului cu antibiotice.

Studiul a prezentat un adevăr neuştiut până acum. Acela că momentan nu cunoaştem ce tip de bacterii sunt benefice sau pot constitui o microfloră sănătoasă. Se pare că aceasta nu are la bază doar câteva tulpini bacteriene, ci comunităţi diverse cu mii de microbi diferiţi. Aşadar administrarea a 11 tulpini de bacterii în probiotice ar putea ajuta la reechilibrarea sistemului intestinal.

Echipa de cercetători din Israel a analizat o alternativă nouă de reechilibrare a microflorei. Primului grup de participanţi i-au fost recoltate fecale, anterior tratamentului cu antibiotice. Acestea au fost îngheţate şi apoi reintroduse în sistem la sfârşitul tratamentului.

Tratamentul cunoscut ca transplant de fecale a reuşit să restabilească microflora la nivelul anterior tratamentului cu antibiotice. Grupulul de control a necesitat 21 de zile pentru a se recupera. De asemenea, metoda s-a dovedit benefică şi pentru restabilirea microflorei intestinale după antibiotice şi chimioterapie.

Probabil aţi auzit de probiotice, dar de psihobiotice? Cea mai nouă descoperire a cercetătorilor ne poate scăpa de stres şi depresie

De ce este bine să consumi probiotice atunci când eşti însărcinată?

Prima băutură cu probiotice din România a fost lansată de cercetătorii USAMV din Cluj