Home » Stiinta » Descoperire cu implicaţii extrem de importante în cunoaşterea unui mecanism al apariţiei cancerului. Rolul crucial al bacteriilor

Autor: Alexandru Voiculescu 12.09.2018
Oamenii de ştiinţă de la Institute of Human Virology (IHV) de la University of Maryland School of Medicine (UMSOM) au anunţat recent descoperirea că DnaK, o proteină din micoplasmă, interferează cu capacitatea celulelor de a răspunde şi de a repara deteriorările ADN-ului, o foarte bine cunoscută origine a cancerului.

Puţine sau deloc secvenţe ADN ale Dnak au fost găsite asociate cu tumorile dezvoltate, ceea ce sugerează un mecanism de „loveşte şi fugi” sau de ascundere al transformării, indicând că pagubele au fost făcute la început, iar proteina nu mai este necesară odată ce cancerul s-a format, relatează Science Daily.

Studiul, publicat recent în Proceedings of the National Academy of Sciences, sugerează că infecţiile bacteriene pot contribui la mai multe cancere decât s-a crezut anterior.

„În prezent, aproximativ 20% dintre cancere sunt considerate ca fiind provocate de infecţii, multe de infecţii cu virusuri”, a precizat Robert Gallo, unul dintre membrii echipei de cercetare. „Micoplasmele formează o familie de bacterii care sunt asociate cu cancerele, în special la oamenii cu HIV. Lucrarea noastră oferă o explicaţie pentru modul în care o infecţie bacteriană poate declanşa o serie de evenimente care duc la cancer. De o importanţă particulară este ideea că infecţia nu trebuie să persiste iar proteina nu trebuie să fie prezentă în mod continuu în celulele canceroase. De asemenea, studiul arată un mecanism al modului în care unele infecţii bacteriene pot interfera cu anumite medicamente”, a adăugat cercetătorul.

Savanţii au folosit şoareci cu sistemul imunitar compromis ca model pentru analizarea efectelor infecţiei cu micoplasmă asupra dezvoltării limfomului.

„Ne-am concentrat pe o proteină numită DnaK, care face parte dintr-o familie de proteine care au funcţia de protejare a altor proteine”, a precizat Davide Zella, alt cercetător din cadrul studiului. „Totuşi, în acest caz, DnaK reduce activitatea unor proteine celulare importante implicate în repararea ADN-ului şi în activităţile anticancer. Astfel, celulele infectate cu micoplasmă nu sunt capabile să repare ADN-ul, astfel, ducând la creşterea riscului apariţiei cancerului”, a adăugat savantul.

De ce nu a fost identificat un tratament pentru cancer până în prezent?

Pacienţii ce suferă de cancer şi apelează la homeopatie riscă să moară de două ori mai repede