Home » Știință » Pământul este o versiune mai puţin volatilă a Soarelui, conform unei noi descoperiri

Publicat: 25.03.2019
Soarele este un corp de gaz fără viaţă alimentat de un infern nuclear. Pământul este un corp solid, acoperit cu apă şi plin de viaţă. Chiar şi aşa, compoziţia chimică a celor două obiecte este surprinzător de similară, conform unui nou studiu.

Elementele din Soare şi Terra sunt în mare parte la fel, deşi planeta noastră are o cantitate ceva mai mică de elemente volatile, care se evaporă la temperaturi mari, scrie Live Science.

Descoperirea sugerează că Pământul s-a format din matarialul din nebuloasa solară – norul de praf şi gaz care a format şi Soarele – dar elementele volatile precum heliul, hidrogenul, oxigenul şi azotul sunt eliminate în timpul formării planetei. Instrumentele folosite în studiul de faţă pot ajuta şi la aflarea compoziţiilor exoplanetelor.

Prima dată, savanţii au analizat elementele care se găsesc în meteoriţii chondrici care au căzut pe Pământ. Acest tip de corpuri s-a format în nebuloasa protosolară şi sunt folosite pentru înţelegerea compoziţiei chimice a Soarelui.

Au mai evaluat compoziţia Soarelui din observaţiile radiaţiei din fotosfera solară – „stratul” extern care emite lumină – şi au încorporat date de la turbulenţa solară şi modelele teoretice.

Deşi cele mai abundente elemente din Soare sunt hidrogenul şi heliul, cercetătorii au descoperit că un total de 60 de elemente erau abundente atât în meteoriţi, cât şi în fotosferă. De asemenea, aceste elemente erau probabil abundente şi în nebuloasa protosolară de dinaintea naşterii Soarelui.

Apoi, cercetătorii au comparat rezultatele obţinute cu compoziţia nucleului Pământului şi a mantalei primordiale a planetei, care poate fi calculată cu ajutorul unei combinaţii de modele matematice, date seismice şi mostre de rocă. Au găsit că Pământul s-a „devolatilizat” în timp, iar acesta a fost un „proces inerent”, pe măsură ce Sistemul Solar s-a format.

„Comparaţia oferă multe informaţii despre modul în care s-a format Pământul”, a precizat Trevor Ireland, coautor al studiului şi profesor la Research School of Earth Sciences din cadrul Australian National University (ANU) din Canberra, Australia.

„Exoplanetele sunt aproape sigur bucăţi devolatilizate de nebuloasă stelară”, au scris cercetătorii în studiu.

NASA a înregistrat apariţia unei ”proeminenţe solare” uriaşe