Home » Știință » Realizare uimitoare: prima imagine cu interiorul unei găuri negre. Visul lui Einstein s-a împlinit – FOTO

Publicat: 10.04.2019
Astrofizicienii au anunţat în premieră fotografierea interiorului unei găuri negre, fiind considerată o descoperire „inovatoare” şi un rezultat al proiectului Event Horizon Telescope (EHT), la care participă oameni de ştiinţă finanţaţi de Uniunea Europeană
Până acum au fost efectuate doar simulări ale  găurilor negre, astfel că o fotografie reală a interiorului unei găuri negre este considerată o mare realizare a astrofizicii. Fotografia este cea de mai sus.

Omul de ştiinţă portughez Carlos Moedas, comisarul european pentru cercetare, ştiinţă şi inovare, a afirmat că fotografierea interiorului găurii negre este o împlinire a visului lui Albert Einstein, care a anunţat Teoria Relativităţii în 1915, şi ar trebui să fie o lecţie pentru politicienii din întreaga lume, adăugând că în acest proiect au fost implicate 40 de ţări.

Anunţul a fost făcut miercuri în cadrul unei conferinţe de presă, transmise în mai multe oraşe din Europa, SUA şi Asia, fiind însoţit de şase articole publicate într-o ediţie specială a The Astrophysical Journal Letters.

Imaginea dezvăluie gaura neagră din centrul Messier 87, o galaxie masivă în apropiere de clusterul Virgo. Această gaură neagră, cu un diametru de aproximativ 40 de miliarde de kilometri, se află la circa 55 de milioane de ani lumină de Pământ şi are o masă de 6,5 miliarde de ori mai mare decât cea a Soarelui.

„Am obţinut prima imagine a unei găuri negre”, a declarat directorul proiectului EHT, Sheperd S. Doeleman, de la Centrul pentru Astrofizică / Harvard & Smithsonian. „Acesta este împlinirea unei activităţi ştiinţifice extraordinare realizate de o echipă de peste 200 de cercetători”, a adăugat el.

Găurile negre sunt obiecte cosmice extraordinare cu mase enorme, dar cu dimensiuni extrem de compacte. Prezenţa acestor obiecte afectează  în moduri extreme tot ce le înconjoară, deformând spaţiul şi timpul şi supraîncălzind orice material care cade în ele.

„Dacă te scufunzi într-o regiune strălucitoare, precum un disc de gaz incandescent, ne aşteptăm ca o gaură neagră să creeze o regiune întunecată asemănătoare cu o umbră, ceva prezis de relativitatea generală a lui Einstein pe care nu am mai văzut-o înainte”, a afirmat preşedintele EHT Science Council, Heino Falcke, din cadrul Universităţii Radboud din Olanda.

Un inel de foc cu o umbră în interior

Metodele multiple de calibrare şi imagistică au dezvăluit o structură inelară „de foc” cu o regiune centrală întunecată, umbra găurii negre, care a persistat în mai multe observaţii EHT independente.

„Odată ce am fost siguri că am arătat umbra, am putut compara observaţiile noastre cu modelele computerizate extinse care includ fizica spaţiului deformat, materia supraîncălzită şi câmpurile magnetice puternice. Multe dintre trăsăturile imaginii observate se potrivesc surprinzător de bine cu înţelegerea noastră teoretică”, afirmă Paul T.P. Ho, membru al consiliului EHT şi director al Observatorului din Asia de Est.

Proiectul Event Horizon Telescope a început acum câţiva ani ca o reţea de telescoape radio suficient de puternice care are drept scop studierea celor mai extreme obiecte din Univers, prezise de Teoria Relativităţii Generale, fiind prima confirmare a teoriei.

Telescoapele din reţeaua EHT se află în locuri greu accesibile şi la altitudini ridicate, inclusiv în munţii Sierra Nevada din Spania, pe vulcanii din Hawaii şi din Mexic, în munţii din Arizona, în deşertul Atacama din Chile şi în Antarctica. La această operaţiune internaţională majoră participă peste 200 de cercetători din Europa, din Americi şi din estul Asiei. O

Potrivit site-ului Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu” din Bucureşti, găurile negre sunt corpuri asemănătoare cu, să zicem într-o primă aproximaţie, planetele, dar care conţin enorm de multă materie, fiind cele mai dense obiecte din Univers.

„Atracţia găurilor negre este atât de mare încât nici lumina nu mai poate scăpa, începând de la o anumită distanţă limită care poartă numele de rază Schwarzschild. Suprafaţa unei sfere având o astfel de rază desemnează aşa-numitul „orizont al evenimentelor”. Mai departe de acest orizont (în interiorul sferei) nu putem vedea nici un eveniment deoarece lumina, odată ce a intrat, nu mai poate ieşi. Dacă ne-am poziţiona la o distanţă sigură de o gaură neagră am putea să orbităm în jurul acesteia precum în jurul unei stele fără să păţim nimic. O comparaţie des întâlnită spune că, pentru a face din Pământ o gaură neagră, va trebui să comprimăm toată materia Terrei într-o sferă de doar 9 milimetri diametru (pentru Soare de numai trei kilometri). Calculele arată că, pentru a deveni o gaură neagră, o stea ar trebui să aibă cel puţin de 25 ori mai multă materie în comparaţie cu Soarele, trecând iniţial prin faza de stea neutronică”, mai scriu specialiştii de la Observatorul Astronomic.

Potrivit acestora, există găuri negre macroscopice (supermasive), dar şi unele infinitezimale, care ar avea o durată foarte scurtă de viaţă, de ordinul fracţiunilor de miliardimi de secundă, dispărând prin evaporare.

Găurile negre supermasive se găsesc cu precădere în centrul galaxiilor şi bineînţeles şi în centrul galaxiei noastre. Gaura neagră din inima galaxiei noastre se numeşte Sagittarius A (Sgr A*), iar în ea s-ar afla de peste 4 milioane de ori mai multă materie decât în Soarele nostru.

Când crede Elon Musk că vor începe testele pe oameni cu cipul cerebral Neuralink?
Joe Biden, dispus să se întâlnească cu Vladimir Putin pentru a pune capăt războiului
Un grup internațional de experți a votat pentru retragerea secundei bisecte până în 2035
Țara care a lansat primul vaccin împotriva malariei din lume
O fosilă rară a unei specii de leu american dispărute de 11.000 de ani, descoperită în fluviul Mississippi
Persoanele cu depresie prezintă o probabilitate mai scăzută de a avea copii
O specie pierdută de porumbel a fost văzută din nou după mai bine de 100 de ani
Ce dezvăluie ultima cină a primelor animale care au trăit pe Terra?
Dalai Lama, al 14-lea lider spiritual tibetan. „Oamenii trebuie iubiți si lucrurile folosite. Haosul lumii de astăzi este că iubim lucrurile și folosim oamenii”
Bacteria care descompune nicotina a fost găsită în stomacurile șoarecilor
Cum afectează consumul de alcool din timpul sarcinii dezvoltarea fătului?
Îndulcitorii artificiali distrug bacteriile rezistente la antibiotice
De ce copiii învață mai repede decât adulții?
Unul dintre cele mai luminoase obiecte de pe cer este un satelit. „Este exact ce nu-și doresc astronomii”