Home » Stiinta » A fost descoperită o nouă stare cuantică a grafenului

A fost descoperită o nouă stare cuantică a grafenului

Autor: Adrian Popovici 07.04.2019
A fost descoperită o nouă stare cuantică a grafenului
Grafenul este considerat un „supermaterial”, fiind cel mai bun conductor de electricitate şi căldură identificat până în acest moment.

Grafenul este varianta bidimensională a grafitului, fiind compus din atomi de carbon într-o structură bidimensională. Până în acest moment, grafenul este considerat cel mai bun conductor de căldură şi electricitate descoperit de către om.

În încercarea de a dezvolta tehnologia calculatorelor cuantice, oamenii de ştiinţă au reuşit să aducă acest material într-o stare cuantică necunoscută până de curând, notează Futurism.

Biţii cuantici, qubiţii, se află la baza funcţionării tehnologiei computerelor cuantice, dar, deşi cu ajutorul lor analizarea şi stocarea unei cantităţi mai mari de informaţii este posibilă, ei prezintă un dezavantaj important. Astfel, qubiţii sunt extrem de fragili, având tendinţa de a trece de la o stare cuantică la alta la cele mai mici impulsuri exterioare.

Din cauza acestei caracteristici, munca de îmbunătăţire a computerelor cuantice implică identificarea modalităţilor prin care sistemele să funcţioneze chiar şi atunci când un cubit individual îşi schimbă starea brusc.

O echipă de cercetători de la Universitatea Columbia din New York a proiectat un experiment prin care să folosească grafenul pentru corectarea erorilor care apar în cazul calculatoarelor cuantice. Astfel, ei au folosit două straturi de grafen între care au aşezat un alt material bidimensional, nitrura hexagonală de bor

Experimentul pus la cale de către oamenii de ştiinţă a mai implicat ca cele trei straturi incredibil de subţiri, trei straturi de atomi, să fie acoperite cu un start suplimentar de nitrură hexagonală de bor. Atunci când au suspus acest „pachet” unor câmpuri magnetice puternice, oamenii de ştiinţă au descoperit că atomii din interior se aflau într-o stare cuantică necunoscută până la acel moment.

Descoperirea acestei noi stări cuantice se dovedeşte a fi o oportunitate foarte importantă pentru cei care lucrează cu computerele cuantice, deschizând calea spre construirea unor sisteme care să nu mai abă nevoie de corecţia erorilor.

IBM a prezentat la CES primul computer cuantic comercial – VIDEO