Home » Stiinta » Ţigările electronice dăunează celulelor stem cerebrale

Ţigările electronice dăunează celulelor stem cerebrale

Adrian Popovici 07.08.2019
O echipă de la Universitatea California a descoperit o corelaţie negativă între utilizarea ţigărilor electronice şi celulele stem.

Celulele stem au un potenţial nelimitat de-a lungul vieţii, putând să se transforme în celulele specializate de care corpul nostru are nevoie în dezvoltarea şi funcţionarea sa. Aceste celule au şi un dezavantaj, mai exact, tind să fie mai sensibile faţă de substanţele toxice, oferind un model de studiu pentru a înţelege modul de acţiune şi efectele substanţelor toxice, printre acestea numărându-se şi vaporii produşi de către ţigaretele elctronice.

Ţigările elctronice folosesc căldura pentru a elibera nicotina şi substanţele aromatice, însă oamenii de ştiinţă mai au de lucru până în punctul în care să înţeleagă modul în care utilizarea acestor dispozitive afectează celulele stem cerebrale, în particular mitocondriile acestora, notează Medicalxpress.

Mitocondriile sunt „centralele energetice” ale celulelor şi, prin studierea unor structuri neuronale de celule stem aparţinând unor şoricei, o echipă de cercetători de la Universitatea California a reuşit să identifice mecanismul care stă la baza creşterii toxicităţii în aceste celule. Ei au denumit respectivul proces hiperfuzie mitocondrială indusă de stres (stress-induced mitochondrial hyperfusion SIMH).

„SIMH reprezintă un mecanism de supravieţuire”, a declarat dr. Prue Talbot, cercetătorul-şef al acestui studiu. „Datele noastre sugerează că expunerea celulelor stem la lichidul folosit la ţigările electronice, aerosoli sau nicotină, produce un răspuns care conduce la SIMH”, a mai adăugat acesta.

Dr. Atena Zahedi, care a luat parte la acest studiu, a adăugat că mitocondriile deteriorate de către diferite substanţe toxice provoacă, în cazul celulelelor stem, accelerarea procesului de îmbătrânire sau boli neurodegenerative.

Cercetătorii sunt de părere că munca lor trebuie să constituie un semnal de alarmă mai ales pentru femeile tinere sau însărcinate, deoarece utilizarea ţigărilor electronice poate avea efecte nefaste asupra dezvoltării lor sau a copiilor.