Home » Știință » Astronomii au găsit un sistem binar care se învârte la viteze nemaiîntâlnite

Astronomii au găsit un sistem binar care se învârte la viteze nemaiîntâlnite

Publicat: 26.07.2019
La aproximativ 7.800 de ani-lumină, au descoperit un sistem binar a cărui viteză este mai mare faţă de cea a oricărui alt sistem observat anterior.

Oamenii de ştiinţă au identificat un sistem binar, ale cărui stele au cea mai scurtă perioadă orbitală, în care stelele ajung în acelaşi punct aparent, faţă de orice altă descoperire anterioară, notează Science Alert.

Sistemul binar, numit de către astronomi ZTF J1539+5027 sau mai pe scurt J1539 este format din două stele pitice albe, care au o perioadă orbitală de doar 6,91 minute, cea mai mică care a fost înregistrată până în prezent. De fapt, orbita celor două stele este atât de restrânsă că ar putea încăpea în interiorul planetei Saturn.

Una dintre cele două stele ale sistemului, steaua principală a acestuia are aproximativ 60% din masa Soarelui nostru, având un volum egal cu cel al Terrei, în timp ce steau secundă are doar 20% din masa Soarelui, dar mai mare faţă de prima. Din cauza densităţii scăzute, steaua secundă tinde să fie eclipsată de către steau primară a sistemului.

Faptul că steau secundă este mai puţin luminoasă în comparaţie cu steau principală a reprezentat şi motivul pentru care oamenii de ştiinţă au reuşit să o identifice. Astfel, atunci când steaua secundă se afla în faţa companioanei sale mai luminoase, astronomii au putut identifica o scădere a luminozităţii a acesteia.

Viitorul acestui sistem binar este relativ incert, oamenii de ştiinţă au propus două scenarii care ar putea avea loc. În primul scenariu, dacă cele două stele sunt stabile, este posibil ca steaua mai densă să creeze un disc de acreţie în jurul său folosing gazele şi materialul nuclear al vecinei sale. În cele de al doilea caz, astronomii sunt de părere că cele două se vor uni, formând un obiect cosmic extrem de instabil, echivalentul unei supernove, dar cu o masă mult mai mică.

A fost identificat sistemul binar cu cele mai apropiate stele de până acum. De ce este el diferit faţă de celelalte structuri similare descoperite deja – FOTO