Home » Știință » Românii sunt invitaţi să ia parte la un experiment ştiinţific dedicat magnetismului. Ce trebuie să faci

Publicat: 27.08.2019
Echipa Noaptea cercetătorilor propune o temă de vacanţă de cinci minute tuturor celor care vor să participe la un experiment ştiinţific naţional: construirea unei hărţi magnetice a României. Nu sunt necesare cunoştinţele de specialitate, iar participanţii au nevoie doar de un telefon smart, se arată într-un comunicat de presă remis Descoperă de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.

Practic, toţi cei care vor să contribuie la experiment trebuie să îşi instaleze o aplicaţie gratuită pe telefon, să citească datele înregistrate de senzorul câmpului magnetic al telefonului din locaţia în care se află şi să le trimită echipei. Pe baza citirilor, primite din cât mai multe locaţii din România, de la cât mai multe persoane, echipa Noaptea cercetătorilor poate genera o reprezentare grafică a câmpului magnetic pe tot teritoriul ţării. Instrucţiunile complete sunt disponibile pe www.noapteacercetatorilor.ro.

Indiferent de vârstă sau de nivelul cunoştinţelor ştiinţifice, sunt invitaţi deopotrivă cei mici şi cei mari să îşi aducă aportul cu informaţii din zona în care se află. Mai mult de atât, echipa încurajează pe toţi cei care sunt în concediu să facă măsurători de fiecare dată când sunt într-un loc nou, astfel încât harta să fie bine acoperită.

Evoluţia hărţii între iunie şi august

Până în momentul de faţă, au fost primite informaţii din aproximativ 300 de locaţii. Datele sunt analizate, prelucrate grafic, iar o hartă intermediară este publicată săptămânal.

„Am ales să construim o hartă magnetică pentru că Planeta Pământ este în sine un magnet uriaş. O hartă geomagnetică ne arată cum sunt distribuite valorile câmpului magnetic terestru, în funcţie de poziţia geografică. Dacă avem suficiente date din diverse locuri, putem să facem comparaţii şi putem observa valori crescute sau scăzute, denumite anomalii geomagnetice, legate de magnetismul rocilor.”, a declarat Ionuţ Topală, coordonatorul experimentului de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.

Harta la 5 iunie

Varianta finală a hărţii va fi dezvăluită pe 27 septembrie 2019, data la care are loc evenimentul „Noaptea cercetătorilor” în Bucureşti, Cluj, Craiova, Iaşi, Sibiu şi Timişoara. În seara respectivă, cercetătorii din principalele centre universitare din România vor prezenta în public experimente interactive, conferinţe ştiinţifice pe înţelesul tuturor şi descoperi ştiinţifice recente.

Harta la 19 august

„Noaptea cercetătorilor” este un eveniment anual, ce se organizează în aceeaşi seară în peste 350 de oraşe europene, pentru a sărbători cunoaşterea, descoperirile şi beneficiile cercetării. Evenimentele sunt organizate cu finanţarea Uniunii Europene, prin programul Orizont2020, de către un consorţiu al celor mai prestigioase universităţi româneşti şi institutele de cercetare de pe platforma Măgurele.

Proiectul hărţii  câmpului magnetic este o iniţiativă de „ştiinţă cetăţenească”, o modalitate de cercetare ştiinţifică ce include participarea voluntară şi entuziastă a celor interesaţi de un anumit domeniu. Prin astfel de iniţiative, cercetarea devine mai accesibilă şi deschisă persoanelor care doresc să contribuie, chiar dacă nu fac parte din mediul academic, afirmă organizatorii.

Caravanele medicale au găsit copii subnutriți și cu anemii carențiale în comunitățile rurale vulnerabile
Cine este prima femeie care va conduce forțele armate ale Canadei?
O jurnalistă care a făcut o glumă despre Giorgia Meloni va plăti 5.000 de euro
Au trecut 48 de ani de la amartizare, momentul în care omenirea a luat contact cu Planeta Roşie
O gimnastă nu va concura la Jocurile Olimpice pentru că a fumat
Ce despăgubiri va primi familia unui bărbat care a murit din cauza unui duș prea fierbinte?
Cum s-a produs „cea mai mare pană IT din istorie”?
Jurnalistul american Evan Gershkovich, condamnat la 16 ani de închisoare în Rusia