Home » Stiinta » Un organ al durerii, ascuns sub piele, a fost descoperit

Un organ al durerii, ascuns sub piele, a fost descoperit

Autor: Mihaela STOICA 08.24.2019
Cercetătorii de la Institutul Karolinska din Suedia au identificat un nou organ sub pielea şoarecilor care este responsabil de resimţirea durerii.

Cercetătorii din Suedia au descoperit că unele dintre celulele Schwann, un tip specific de celule gliale situate în sistemul nervos periferic şi care au rolul de a proteja şi susţine neuronii pe timpul dezoltării lor, formează un fel de reţea sub stratul exterior al pielii (epidermei), în timp ce alte „braţe” ale lor ajung până la epidermă, potrivit Science Alert.

Împreună cu celulele nervoase interconectate care detectează durerea, aceste celule funcţionează ca un organ senzorial care răspunde la durerea mecanică – cum ar fi durerea acută, presiunea şi arsura.

Pentru a testa dacă celulele Schwann nou identificate contribuie în realitate la capacitatea organului de a detecta durerea, echipa a folosit şoareci modificaţi genetic astfel încât doar acele celule specifice să fie declanşate folosind lumina. Atunci când au fost expuşi la stimuli uşori, şoarecii au afişat semne de durere, ţinându-şi laba la distanţă sau manifestând un lins excesiv, fără să fi fost stimulaţi prin durere nervii lor sau celelalte tipuri de celule Schwann.

Reţeaua de celule Schwann care a detectat durerea la şoareci

Ulterior, oamenii de ştiinţă suedezi au blocat genetic celulele Schwann din acest organ necunoscut anterior, astfel că şoarecii au afişat o sensibilitate redusă a durerii resimţite în momentul presiunii mecanice, dar nu şi în privinţa durerii cauzată de ceva termic. Astfel, aceştia au aflat că detectarea unor dureri mecanice, nu a tuturor, este procesată de aceste celule, au afirmat ei în lucrarea publicată recent în revista Science.

„Celule Schwann nociceptive (aşa cum au fost denumite) răspund atât la schimbări pozitive şi negative ale presiunii, dar mult mai puţin în presiunea susţinută”, au afirmat cercetătorii, concluzionând că aceste celule răspund rapid, precum neuronii senzoriali.

Potrivit neurobiologului Patrick Ernfors, care a participat la studiu, cercetarea lor arată că resimţirea durerii nu se datorează doar terminaţiilor nervoase (nociceptorii) de la nivelul pielii, ci şi acestui nou organ descoperit, sensibil la durere.

Următoarea etapă este de a vedea dacă acest nou organ senzorial se regăseşte la oameni, lucru care ar deschide calea către o mai bună înţelegere a durerii cronice, dar şi către noi tratamente împotriva durerii.

Ce s-ar întâmpla dacă cineva ţi-ar atinge creierul?