Home » Stiinta » Transplantul de celule stem pentru şoricei a dovedit viabilitatea acestuia în cazul tratării leziunilor pulmonare

Autor: Adrian Popovici 08.23.2019
Oamenii de ştiinţă au dovedit că celulele stem pot fi folosite în cazul şoriceilor pentru a trata leziunile pulmonare cronicizate.

Folosirea celulelor stem în medicină reprezintă un punct de reper în evoluţia medicinei moderne, oamenii de ştiinţă aflându-se în căutarea procesurilor prin care acestea să poată fi folosite pe scară largă pentru tratarea diferitelor afecţiuni. Recent, cercetătorii de la Universitatea Pennsylvania au creat o metodă prin care celulele stem să poată fi folosite pentru a trata leziunile pulmonare, notează Medicalxpress.

În cadrul acestui studiu, oamenii de ştiinţă au folosit celulele stem pentru a trata leziunile pulmonare pe care o serie de şoricei de laborator le-au suferit de-a lungul timpului. Procedura, după cum au descris-o cercetătorii, preupune recoltarea unui tip specific de celule pulmonare de la şoriceii sănătoşi: celuele pulmonare alveolare de tipul doi (AT2). După recoltarea acestor celule, şoriceii care sufereau de leziuni pulmonare au inspirat respectivele celule, rezultatul fiind că medicii au observat o îmbunătăţire a nivelului de oxigen din fluxurile sanguine ale subiecţilor.

Dr. Andrew Vaughan, autor senior al studiului, a declarat că scopul iniţail al echipei sale a fost de a adopta o abordare extrem de simplă a acestei probleme. Astfel, ei au încercat să afle dacă simpla suplimentare a celulelor alveolare de tipul doi în cazul şoriceilor cu leziuni pulmonare poate avea efecte pozitive asupra regenerării celulare.

Aaron Weiner, un student al dr. Vaughan, implicat în acest proiect explică faptul că o asemenea metodă poate fi adaptată, în viitor, şi în cazul oamenilor.  El a declarat că în cazul contractării unei tulpini de gripă care ne poate lăsa cu leziuni pulmonare, am putea să beneficiem de un astfel de transplant care să ne refacă capacitatea pulmoară.

Cercetătorii au încercat mai multe metode prin care să folosească capacitatea celulelor alveolare de tipul doi de a se comporta într-un mod asemănător celulelor stem. Cea mai eficientă metodă s-a dovedit a fi însă transpalntarea directă a celuleor sănătoase peste celule bolnave. În urma observaţiilor realizate la două săptămâni de la transplant medicii au observat o îmbunătăţire a nivelului de oxigen din sângele şoriceilor şi o integrare perfectă a celulelor transplantate pe ţesuturile afectate.

Medicii au decis să extindă folosirea transplantului de celule alveolare de la şoriceii care au fost afectaţi de către o tulpină agresivă de gripă la şoricei care au inhalat acizi, au fost expuşi la chemoterapie şi chiar leziuni cauzate de pneumonie bacteriană.

La finalul acestor experimente secundare, proiectate pentru a demonstra viabilitatea metodei, medicii au observat că metoda poate fi folosită în asupra şoriceilor care au inhalat acizi şi a celor care au trecut prin cheomoterapie, dar nu şi pentru cei care au suferit de pneumonie.

Studiul a fost publicat în jurnalul Regenerative Medicine.

Care este primul semn al cancerului la plămâni