Home » Stiinta » ESA şi NASA plănuiesc un impact între un asteroid şi o navă spaţială

ESA şi NASA plănuiesc un impact între un asteroid şi o navă spaţială

Autor: Adrian Popovici 09.20.2019
ESA şi NASA plănuiesc un impact între un asteroid şi o navă spaţială
Scopul acestei misiuni este de a testa dacă este posibilă schimbarea orbitei unui asteroid cu ajutorul navetelor în posibilitatea în care un astfel de obiect se apropie la o distanţă periculoasă de Terra.

În anul 2013, NASA şi ESA şi-au anuţat colaborarea într-un proiect care vizează identificarea unor modalităţi prin care Pământul poate fi apărat de impactul unui asteroid. În cadrul viitoare lansări, oamenii de ştiinţă de la cele două agenţii vor să afle dacă impactul unei navete de corpul unui asteroid se dovedeşte o metodă de luat în calcul atunci când Terra va fi în pericol, notează Science Alert.

Ţinta aleasă pentru acest zbor este asteroidul Didymos B, cel mai mic copr al sistemului binar de astroizi cu acelaşi nume. Oamenii de ştiinţă au ales acest asteroid deoarece se află la o distanţă rezonabilă, în termeni cosmici, de Terra şi, în posibilitatea în care ceva nu ar merge aşa cum a fost planificat, asteroidul nu va reprezenta un pericol pentru nimeni.

„Ţinta pe care am ales-o pentru DART, Didymos, este candidatul ideal pentru primul test de apărare planetară al omenirii”, a declarat Nancy Clabot, expertă în ştiinţe planetare a Universităţii John Hopkins.

Cercetătorii care lucrează la proiectul acesta plănuiesc să lanseze naveta DART, „Double Asteroid Redirection Test” către asteroidul Didymos B, făcând astfel primii paşi în vedere stabilirii unui sistem de apărare planetar care să facă provocărilor reprezentate de obiectele care se apropie la o distanţă periculoasă de Terra.

„Astăzi suntem primii oameni din istorie care au tehnologia necesară oprească un asteroid din a se lovi de suprafaţa Pământului”, explică Ian Carnelli, astronom al ESA.

Oamenii de ştiinţă estimează că după impactul dintre DART şi Didymos B, viteza acestuia se va modifica doar cu câtiva centimetri pe secundă. Dacă testul nu ar fi fost folosit pentru perechea de asteorizi Didymos, cercetătorilor le-ar fi fost impsoibil să observe potenţialele efecte ale impactului.

Deşi, la prima vedere,o viteză cu câtiva centimetri pe oră în minus nu pare impresionantă, oamenii de ştiinţă explică faptul că această scădere ar putea schimba dramatic traiectoria unui asteroid.

Naveta DART va fi lansată în luna iulie a anului 2021 şi ar trebui să se lovească de Didymos B în luna septembrie a anului 2022. Înainte ca impactul să aibă loc, o bucată a navei în formă de cub se va detaşa de corpul acesteia pentru a surpinde imaginile imapctului. Iar în anul 2023, oamenii de ştiinţă plănuiesc lansarea unei mici navete, Hera, pentru a monitoriza traiectoria pe care Didymos B o va urma.