Home » Stiinta » Impulsurile radio rapide ar putea fi mai compexe decât se credea anterior

Impulsurile radio rapide ar putea fi mai compexe decât se credea anterior

Autor: Adrian Popovici 02.09.2020
Impulsurile radio rapide ar putea fi mai compexe decât se credea anterior
Aceste impulsuri îi pun în încurcătură pe astronomi, dat fiind faptul că acestea emit o cantitate mare de energie într-un interval de doar câteva secunde.

Impulsurile radio rapide, „fast radio bursts” în limba engleză, sunt unele dintre cele mai complexe şi misterioase fenomene pe care astronomii le întâlnesc. De-a lungul timpului, astronomii au identificat aproximativ 150 astfel de explozii de energie care au loc în decursul a doar câteva secunde şi au putut fi observate în spectrul radio.

Trebuie precizat faptul că nu toate impulsurile sunt similare, cercetătorii au stabilit că aceste pot fi diferite în aspecte precum: puterea semnalului, polarizarea sau durata. O altă diferenţă importantă care trebuie luată în calcul atunci când vorbim despre aceste impulsuri radio este cea legată de repetivitate. Unele dintre aceste semnale se repetă, majoritatea nu, notează Science Alert.

„Una dintre marile întrebări deschise despre impulsurile radio rapide este dacă se repetă sau nu toate. Cu toate că sunt cunoscute peste o sută de FRB, până de curând doar despre unul am putut dovedi că se repetă”, explică Pravir Kumar, astronom al Universităţii Swinburne, Australia.

În anul 2017, Kumar alături de alţi astronomi au descoperit 20 de impulsuri radio rapide cu ajutorul radiotelescopului Australian Square Kilometre Array Pathfinder (ASKAP). Timp de doi ani, ceea ce a însumat peste 12.000 de ore de observaţii, aceşti cercetători nu au putut identifica un semnal care se repeta.

Dat fiind faptul că ASKAP nu a oferit date care să indice repetivitatea unuia dintre impulsuri, FRB 171019, cercetătorii au apelat la datele colectate de către alte două radiotelescoape Parkes Observatory din Statele Unite ale Americii şi Green Bank Telescope din Australia; cele două fiind orientate către porţiunea de cer de unde provenea impulsul. Cu ajutorul datelor de la observatorul australian, cercetătorii au reuşit să identifice că FRB 171019 s-a repetat de trei ori, ultimele două semnale receptate fiind de 590 mai slabe în comparaţie cu primul semnal.

„Această descoperire ne-a mutat cu un pas mai aproape pentru a înţelege relaţia dintre repetiţii şi explozii individuale. Am arătat că cel puţin unele impulsuri radio rapide au repetări slabe şi care pot fi identificate dacă folosim telescoape mai sensibile”, explică dr. Kumar.

Studiul a fost publicat în The Astrophysical Journal Letters.

Astronomii au folosit un AI pentru a identifica sursa unor semnale misterioase