Home » Stiinta » Cometa Borisov are o compoziţie diferită faţă de cea a cometelor din Sistemul Solar

Autor: Adrian Popovici 04.26.2020
Observaţiile iniţiale asupra acestei comete interstelare sugerau că aceasta seamănă cu cometele care orbitează în jurul Soarelui.

Cometa Borisov a fost descoperită în luna august a anului 2019 şi de atunci atrage atenţia oamenilor de ştiinţă deoarece este cel de-al doilea obiect interstelar care şi-a făcut drum către Sistemul Solar. Dat fiind faptul că este, de asemenea, prima cometă care nu s-a format în jurul Soarelui, asta înseamnă că cercetătorii au făcut tot ce le-a stat în putinţă pentru a afla care este compoziţia acestei comete.

Studiile iniţiale au concluzionat că cometa Borisov nu este diferită faţă de  cometele pe care le putem vedea, din când, pe cerul nopţii. Totuşi, un studiu recent indică contrariul, sugerând că compoziţia chimică a acesteia este unică, notează Science Alert.

„Aceasta este prima dată când am privit vreodată în interiorul unei comete din afara Sistemului nostru Solar […] şi este dramatic diferită de cele mai multe alte comete pe care le-am văzut până acum”, explică astrochimistul Martin Cordiner de la Catholic University of America.

Folosind telescopul ALMA din Chile, oamenii de ştiinţă au analizat coama cometei Borisov, formată din gheaţa şi celelalte materiale care se evaporă sub acţiunea razelor de Soare. Astfel, oamenii de ştiinţă au reuşit să identifice urme de acid cianhidric, care poate fi identificat şi în cometele temporare care se formează în Sistemul Solar şi monoxid de carbon în concentraţii de 9 până 26 de ori mai mari faţă de cantitatea medie prezentă în cometele obişnuite.

Astronomii sunt de părere că conţinutul diferit de monoxid de carbon ar putea fi rezultatul condiţiilor de mediu în care se formează o cometă. Astfel, un mediu mai rece duce la o creştere a conţinutului de monoxid de carbon. „Cometa trebuie să se fi format dintr-un material foarte bogat în gheaţă de monoxid de carbon, care este prezent doar la cele mai scăzute temperaturi găsite în spaţiu, sub -250 de grade Celsius”.

Studiul Unusually high CO abundance of the first active interstellar comet a fost publicat în Nature Astronomy.

Cometa Borisov se dezintegrează la ieşirea din Sistemul Solar