Home » Știință » Ce se întâmplă, de fapt, atunci când două găuri negre se ciocnesc

Ce se întâmplă, de fapt, atunci când două găuri negre se ciocnesc

Sursa foto: APS Physics
Publicat: 03.07.2020

Oamenii de știință credeau până acum că drama cosmică produsă de coliziunile găurilor negre avea loc în beznă totală, având în vedere că ambele obiecte sunt invizibile.

Însă, astronomii ar fi reușit recent să facă primele observații optice ale unei astfel de coliziuni, caracterizată de o lumină de miliarde de ori mai strălucitoare ca cea a Soarelui.

Flacăra a fost asociată cu o coliziune de găuri negre detectată anul trecut de observatorul interferometru laser de unde gravitaționale.

Observatorul numit LIGO a surprins „valuri” trimise prin spațiu. Cele mai recente observații sugerează că atunci când evenimente cataclismice au loc pe discul de acreție al unei găuri negre gigantice, acestea iluminate de praful și gazele din jur, astfel că devin vizibile pentru telescoapele optice.

Lumina produsă de găurile negre atunci când se ciocnesc a fost observată pentru prima oară

„Am concluzionat că flacăra este cel mai probabil produsă în urma coliziunii găurii negre”, a declarat Matthew Graham, cercetător de la Institutul de Tehnologie din California și principalul autor al noului studiu.

Oamenii de știință nu au exclus încă și alte surse, însă Saavik Ford spune că dubiile sunt mici. „Suntem siguri în proporție de 99,9%”, a spus Ford.

O analiză mai atentă a sugerat că această coliziune a avut loc în vecinătatea găurii negre supermasive J1249+3449, care are un diametru echivalent cu orbita Pământului în jurul Soarelui. O pereche de găuri negre mai mici s-au aflat pe discul de acreție, structură formată din stele, praf și gaze. „Aceste obiecte au atacat centrul monstruos precum niște albine furioase”, a mai adăugat Ford.

Cum este produsă lumina în urma coliziunii găurilor negre

În timp ce perechea de găuri negre, fiecare de mărimea Insulei britanice Wight și cu o masă combinată de 150 de sori, se îndreaptă spre centru și se unesc, unde gravitaționale sunt trimise în spațiu. Apoi, noul obiect este aruncat în direcția opusă, trecând prin praful și gazele discului de acreție.

„Flacăra vizibilă și pentru telescoape este produsă de reacția gazului la acest glonț”, a explicat Barry McKernan, un alt om de știință care a participat la noile cercetări, potrivit The Guardian.

Observațiile cu LIGO nu pot rezolva pe deplin această problemă. Astronomia bazată pe unde gravitaționale nu poate identifica locul exact unde coliziunea a avut loc. Însă, dacă evenimente similare vor putea fi observate cu telescoape convenționale, răspunsul ar fi inevitabil.

8 informaţii interesante despre găurile negre

Unde ajungi dacă călătoreşti printr-o gaură neagră?

Cât de mult te poți apropia de o gaură neagră înainte să îi cazi în capcană