Home » Știință » Miezul unui gigant gazos ar fi fost văzut pentru prima dată. Cum s-ar fi format

Miezul unui gigant gazos ar fi fost văzut pentru prima dată. Cum s-ar fi format

Sursa foto: University of Warwick / Mark Garlick
Publicat: 06.07.2020

Astronomii au descoperit un obiect nemaivăzut până acum care înconjoară o stea îndepărtată, arată un nou studiu publicat în Nature.

Obiectul ar putea fi chiar miezul unui gigant gazos asemenea lui Jupiter, ceea ce ar putea oferi o priveliște nemaivăzută până acum asupra interiorului unor astfel de planete.

Planetele gigante precum Jupiter și Saturn au un miez solid sub învelișul gros de hidrogen și heliu. Însă, nimeni nu a putut să vadă deocamdată cum arată un astfel de miez solid.

O echipă de astronomi a descoperit ceea ce ar putea fi „măruntaiele stâncoase” ale unei planete gigante căreia îi lipsește atmosfera densă. Studiul astronomilor a fost publicat recent în jurnalul Nature.

Miezul unei planete gazoase ar fi fost observat pentru prima oară

David Armstrong, autorul principal al lucrării, administra alături de colegii săi de la Universitatea Warwick un program pentru detectarea miezurilor planetare cu ajutorul telescopului spațial Tess.

„Acesta a fost unul dintre candidații pe care i-am ales pentru observații. L-am urmărit cu un instrument numit HARPS, un spectroscop din Chile, pe care l-am folosit pentru a măsura masa candidaților. Acest obiect a fost pe departe cel mai masiv, mult mai mare decât ne așteptam. Atunci am început să analizăm ce s-ar fi putut întâmpla cu acest obiect”, a spus Armstrong, pentru BBC.

Atunci când s-au uitat prima dată la obiect, oamenii de știință au crezut că ar putea fi o stea binară. „Am descoperit că era, de fapt, o stea masivă”, a explicat Armstrong.

Este de 39 de ori mai mare decât Pământul

Raza planetei este de aproape trei ori și jumătate mai mare decât cea a Pământului, însă planeta este de 39 de ori mai mare decât Terra.

Obiectul, numit TOI 849 b, a fost descoperit în timp ce se învârtea în jurul unei stele asemănătoare Soarelui, aflată la 730 de ani-lumină depărtare.

Miezul orbitează atât de aproape de steaua sa părinte încât un an durează doar 18 ore. Mai mult, suprafața sa are o temperatură de aproape 1.527 grade Celsius.

Totuși, astronomii nu știu dacă miezul și-a pierdut atmosfera în urma unei coliziuni sau dacă nu a avut niciodată o atmosferă.

Cum ar fi evoluat obiectul

Dacă la un moment data miezul era similar lui Jupiter, există câteva moduri prin care și-ar fi putut pierde învelișul gazos. Un astfel de eveniment ar fi putut avea loc în urma unei perturbări mareice. Asta se întâmplă atunci când planeta se apropie prea mult de steaua sa și este aruncată de pe orbită. O altă posibilă explicație ar fi chiar o coliziune cu o altă planetă.

„Cred că unul dintre cele mai importante indicii este că am găsit planeta într-o regiune a spațiului în care nu găsim de obicei planete. Asta indică faptul că a trecut printr-o evoluție destul de neobișnuită. Părerea mea este că, cel mai probabil, și-a pierdut atmosfera, însă vom avea nevoie de mai multe observații pentru a confirma această teorie”, a adăugat Armstrong.

Aceste viitoare observații vor putea oferi mai multe informații despre modul în care giganții gazoși evoluează.

Astronomii ar fi surprins, în premieră, imagini cu nașterea unei planete. Uite cum se formează o nouă lume