Home » Stiinta » Un test de sânge depistează 5 tipuri de cancer cu până la patru ani înainte de stabilirea diagnosticului

Mihaela STOICA 07.23.2020

Un test de sânge dezvoltat de o echipă internațională de cercetători a detectat cinci tipuri de cancer cu ani înainte ca bolile să poată fi identificate prin metodele convenționale de diagnostic.

Denumit PanSeer, testul a depistat forme de cancer la 91 la sută dintre persoanele care nu au prezentat simptome atunci când li s-au recoltat probe de sânge. Peste unu până la patru ani mai târziu au fost diagnosticate însă cu cancer la stomac, esofagian, de colon, pulmonar sau la ficat.

„Obiectivul imediat este de a testa oamenii cu un risc mai mare (de a dezvolta cancer n.r.), pe baza istoricului familiei, vârstă sau alți factori de risc cunoscuți”, a declarat co-autorul studiului Kun Zhang, șeful departamentului de bioinginerie de la Universitatea din California, San Diego, și acționar în compania Singlera Genomica, care a dezvoltat testul, potrivit Science Alert.

Depistarea precoce a cancerului este crucială deoarece rata de supraviețuire crește semnificativ atunci când boala poate fi tratată în stadiile incipiente, iar tumorile pot fi îndepărtate pe cale chirurgicală, cu medicamente sau cu radiații.

Până în prezent, există doar câteva teste de screening timpuriu al cancerului.

Au fost examinate probe de sânge de la persoane din China

Cercetătorii au examinat probe de sânge de la peste 600 de persoane înscrise într-un sondaj de sănătate pe 10 ani, efectuat între 2007 și 2017 și la care au participat 120.000 de indivizi din China. Programul de monitorizare a inclus recoltarea de probe de sânge în mod regulat.

Pentru 191 de pacienți diagnosticați cu cancer, oamenii de știință au utilizat noul test pentru a analiza probele de sânge prelevate cu până la patru ani mai devreme. Aceștia au depistat cancerul la 91% dintre acești pacienți asimptomatici cu până la patru ani mai devreme.

Separat au depistat cancerul, cu o acuratețe de 88 la sută, în cazul a 113 pacienți care deja fuseseră diagnosticați în momentul recoltării probelor de sânge.

Testul de sânge poate depista cancerul asimptomatic

Tehnologia medicală, dezvoltată pe parcursul a peste un deceniu, este concepută să depisteze boala asimptomatică pe baza unui proces biologic numit metilarea ADN-ului, care verifică semnăturile ADN specifice diferitelor forme de cancer.

Autorii cercetării au precizat că sunt necesare mai multe studii la scară largă și pe perioade lungi de timp pentru a confirma eficiența testului în depistarea timpurie a cancerului.

Trebuie precizat că jumătate dintre cei 32 de autori ai cercetării lucrează pentru Singlera Genomics, sunt co-inventatori ai brevetelor legate de test sau dețin acțiuni în companie.

Cancerul este una dintre principalele cauze de deces la nivel mondial, producând 10 milioane de morți în fiecare an.

În 2018, cancerul pulmonar a provocat 1,76 milioane de decese, cancerul de colon 862.000, cancerul de stomac 783.000, cancerul la ficat 782.000, iar cancerul esofagian a cauzat 508.000 de morți, potrivit datelor Organizației Mondiale a Sănătății.

Studiul a fost publicat în revista Nature Communications.