Home » Stiinta » O proteină ar putea să crească eficiența tratamentelor împotriva diabetului de tip 2

Autor: Adrian Popovici 09.10.2020

Înțelegerea modului în care funcționează o proteină din ficat ar putea duce la un medicament mai eficient pentru diabetul de tip 2.

Un studiu realizat de către oamenii de știință de la Universitatea Melbourne, Australia a constatat că proteina SMOC1, care este produsă în mod natural de ficat, poate reduce nivelul glicemiei. Prin urmare, o formă sintetică  a acestei proteine ar putea reprezenta o formă de tratament pentru persoanele care suferă de diabetul de tip 2, notează Medicalxpress.

Diabetul de tip 2 afectează aproximativ 400 de milioane de oameni la nivel global, această cifră aflându-se într-o creștere rapidă. Această maladie provoacă niveluri ridicate de glucoză în sânge, ceea ce poate duce la boli cardiovasculare, leziuni renale și ale nervilor. Tratamentele actuale pot fi eficiente, dar au tolerabilitate limitată și efecte secundare semnificative.

Cercetătorii atrag atenția că este nevoie de noi tratamente pentru diabetul de tipul 2

Dr. Magdalene Montgomery, de la Universitatea Melbourne, a declarat că incidența crescută a diabetului de tip 2 înseamnă că sunt necesare urgent tratamente noi pentru a gestiona nivelurile ridicate de glucoză din sânge.

Oamenii de știință australieni speră că o nouă clasă de tratamente bazate pe proteina SMOC1 s-ar putea dovedi mai eficiente față de opțiunile actuale. Studiul a constatat că SMOC1, o proteină receptivă la glucoza secretată de ficat, a îmbunătățit nivelul zahărului din sânge în cazul unor animale cu diabet.

Cercetătorii au sintetizat o formă de lungă durată de SMOC1 care a redus nivelul glicemiei în cazul animale diabetice. „Știam că SMOC1 există, dar rolul său în reglarea glicemiei era necunoscut”, a spus dr. Montgomery.

„Am descoperit SMOC1 este o proteină care este secretată de ficat atunci când nivelul glicemiei este ridicat, sugerând că proteina ar putea juca un rol în controlul glicemiei. Acest lucru sa dovedit a fi adevărat. […] A fost mai eficient în îmbunătățirea controlului glicemiei decât medicamentele actuale. De asemenea, reduce nivelul colesterolului din sânge, o problemă de sănătate comună pentru pacienții cu diabet zaharat de tip 2”, concluzionează cercetătoarea.

Studiul SMOC1 is a glucose-responsive hepatokine and therapeutic target for glycemic control a fost publicat în Science Translational Medicine.