Home » Stiinta » Cromozomul Y controlează mai mult decât sexul masculin

Cromozomul Y controlează mai mult decât sexul masculin

Autor: Mihaela STOICA 10.04.2020
Credit foto: Shutterstock

Bărbații își datorează existența unei mici bucăți de material genetic cunoscută sub numele de cromozomul Y, care controlează funcția organelor sexuale și alte caracteristici legate de sex.

Cu toate acestea, un nou studiu sugerează că acest cromozom masculin ar putea avea un rol mult mai mare în anatomia bărbaților, prin reglarea nenumăratelor procese celulare din corp.

Pe baza descoperirii, Christian Deschepper, director al departamentului de Biologie Cardiovasculară Experimentală a Institutului de Cercetare Clinică din Montreal și conducătorul studiului, afirmă că acest cromozom Y poate rezolva misterul unora dintre diferențele biologice inexplicabile dintre bărbați și femei, cum ar fi de ce anumite boli tind să afecteze mai grav un sex decât altul.

Cu excepția spermatozoizilor și a ovulelor, fiecare celulă umană conține 23 de perechi de cromozomi, care stochează în totalitate ADN-ul unei persoane. Aceasta include o pereche de cromozomi sexuali, alcătuită din doi cromozomi X la femei și un cromozom X și unul Y la bărbați. În ciuda faptului că genele de pe cromozomul Y sunt prezente în toate celulele din corpul unui bărbat, rolul pe care îl joacă în afara organelor sexuale a rămas până acum foarte puțin înțeles.

De cromozomul Y depinde sănătatea inimii bărbaților

În cadrul cercetării efectuate, echipa lui Christian Deschepper a modificat genetic șoareci masculi pentru a nu avea una dintre gene de pe cromozomul Y și a observat efectul pe care acesta l-a avut asupra funcționalității celulelor din corpul rozătoarelor. Ceea ce au observat cercetătorii din Canada a fost o modificare semnificativă în activitatea celulară a țesutului cardiac al rozătoarelor, rezultând în schimbări majore ale funcției cardiace și ale sănătății.

De exemplu, proteinele implicate în întreținerea membranelor în jurul structurilor, precum mitocondriile care generează energie pentru celule, au fost alterate în inimă ca urmare a modificării cromozomului Y al animalelor. Totodată, capacitatea celulelor cardiace de a răspunde la acizii grași a fost afectată de această ajustare, sugerând că genele de pe cromozomul Y pot juca un rol crucial în bolile de inimă la bărbați.

„Descoperirea noastră oferă o mai bună înțelegere a modului în care genele de pe cromozomul Y permit celulelor masculine să funcționeze diferit de celulele feminine”, a explicat Christian Deschepper, notează IFL Science.

Genele de pe cromozomul Y funcționează mai mult împreună

„În viitor, aceste rezultate ar putea face lumină asupra motivului pentru care unele boli apar diferit la bărbați și femei”, a adăugat el.

Cercetătorii au fost surprinși să observe că ștergerea unei gene de pe cromozomul Y a avut un impact direct asupra expresiei genelor vecine, sugerând că diferitele gene de pe acest cromozom pot funcționa împreună ca o unitate, mai degrabă decât individual.

Sunt necesare mult mai multe cercetări pentru a înțelege pe deplin funcția cromozomului Y la bărbați, deși această constatare a dus deja la speculații că acest cromozom ar putea fi cumva responsabil pentru predispoziția crescută a bărbaților la COVID-19. Indiferent dacă este cu adevărat sau nu în acest caz, timpul și mai multe cercetări vor răspunde la aceste întrebări.

Studiul a fost publicat în Scientific Reports.

Poate cromozomul Y să dispară? Care ar putea fi efectele