Home » Stiinta » Nu există o singură genă care îi face pe unii oameni stângaci. Cel puțin 41 de regiuni din ADN sunt implicate

Ioana Matei 10.07.2020

Cei mai mulți oameni folosesc în mod constant aceeași mână pentru activități care necesită îndemânare și control, cum ar fi scrisul sau trecerea aței printr-un ac. Știm că genetica joacă un rol important în preferința pe care o are o persoană pentru o anumită mână, însă a fost dificil să identificăm genele responsabile.

Pentru a afla mai multe, oamenii de știință au analizat ADN-ul a peste 1,7 milioane de oameni și au descoperit 41 de regiuni ale genomului asociate care îi fac pe oameni stângaci și alte șapte care îi fac ambidextri.

Preferința mâinilor poate fi văzută încă din uter

Aproximativ 88% dintre oameni preferă să își folosească mâna dreaptă pentru sarcini complexe, aproximativ 10% preferă mâna stângă, iar 2% spun că nu au nicio preferință și pot folosi ambele mâini. Preferința mâinilor se dezvoltă atât de devreme încât poate fi văzută în uter.

Cercetările care au analizat tiparele de îndemânare la gemeni și familii arată că cea mai mare parte a variației se datorează unor factori non-genetici, precum mediul în care dobândim abilitățile motorii. Cu toate acestea, genetica joacă un rol semnificativ.

Realitatea este deseori mult mai complicată

Începând cu anii 1980, peste 100 de studii au explorat ideea că o singură genă ar putea influența îndemânarea. Aceste teorii au sugerat că o variantă a genei ar influența un individ spre dreapta, în timp ce varianta alternativă ar fi dus la alegerea la întâmplare a mâinilor.

Deși au existat multe teorii care au încercat să explice diferite caracteristici umane prin intermediul genelor individuale, în ultimii ani oamenii de știință au descoperit că realitatea este deseori mult mai complicată.

Cercetările mai recente au folosit „studii de asociere la nivel de genom” (GWAS) pentru a căuta o legătură între o trăsătură de interes și numărul de copii ale unei variante genetice pe care o are cineva. Aceste analize sunt efectuate pentru milioane de variante localizate pe genom.

Aproape toate trăsăturile umane sunt influențate de sute sau chiar mii de variante genetice

Astfel, aceste studii au arătat că aproape toate trăsăturile umane sunt influențate de sute sau chiar mii de variante genetice. Adesea aceste variante sunt localizate între gene care nu au un scop clar, în ceea ce obișnuiam să numit „ADN-ul junk”, potrivit IFL Science.

Totodată, studiile au mai arătat că cele mai multe trăsături sunt influențate de un număr mare de gene, iar fiecare contribuie cu un efect foarte mic, și nu o singură genă care are un efect mare.

Stângaci sau dreptaci? Cât de mult contează atunci când suferi de o boală mintală