Home » Stiinta » Consumul excesiv de alcool poate duce la cazuri mai timpurii și mai severe de Alzheimer

Autor: Adrian Popovici 10.21.2020
Cercetătorii au început să înțeleagă relația dintre consumul de alcool și evoluția maladiei Alzheimer. Credit foto: Pixabay

Consumul excesiv de alcool poate fi legat atât de debutul, cât și de creșterea severității bolii Alzheimer, iar oamenii de știință au descoperit acum o modalitate de descifrare a fiecărei etape moleculare implicate în modul în care alcoolul duce la cea mai comună formă de demență.

Studiul, realizată de către Institutul Feinstein pentru Cercetări Medicale din New York, se bazează pe o premisă foarte simplă: consumul excesiv de alcool este toxic pentru creier. Băuturile excesive joacă probabil un rol nefast în modificarea unei proteine normale a creierului într-un agent biologic care este foarte răspândit în cazul bolii Alzheimer, vorbim aici de proteinele tau, notează Medicalxpress.

Legătura dintre alcool și proteinele tau

În conformația sa normală, tau se găsește în neuronii care modulează stabilitatea microtubulilor axonali. Dar, în conformația sa anormală, proteina tau a fost mult timp considerată unul dintre semnele distinctive ale Alzheimerului și reprezintă o parte importantă a patologiei acesteia. Studiul Institutului Feinstein explică faptul că consumul excesiv de alcool se află la baza producerii unor proteine tau anormale.

Oamenii de știință aprofundează modul în care proteinele tau pot fi transformate, ceea ce înseamnă că se modifică conformația lor structurală și rolul acestora în creier se modifică chimic sub influența consumului excesiv de alcool.

„Studiile au arătat că consumul frecvent și intens de alcool este legat de apariția timpurie și de severitatea crescută a bolii Alzheimer”, a declarat dr. Max Brenner, profesor asistent al Institutului Feinstein pe. „S-a raportat că consumul de alcool se corelează cu atrofia corticală asemănătoare Alzheimerului la persoanele cu risc crescut de a dezvolta boala, precum și cu vârsta mai mică de debut.

„Studiile în stadiu incipient sugerează că alcoolul agravează depunerea beta amiloidului prin creșterea nivelului de proteină precursoare amiloidă (APP), ceea ce crește enzima care schimbă precursorul în beta amiloid și scade eliminarea celulară a beta amiloidului. Am decis să ne concentrăm asupra cercetării efectelor alcoolului asupra proteinelor tau, totuși, deoarece aceste depuneri se corelează mai bine cu declinul cognitiv al bolii Alzheimer decât beta amiloidul”, a spus dr. Brenner.

Studiul a fost publicat în Molecular Neurobiology.