Home » Stiinta » Aportul de fructoză ar putea declanșa Alzheimerul

Aportul de fructoză ar putea declanșa Alzheimerul

10.02.2020
Aportul de fructoză ar putea declanșa Alzheimerul
Sursa foto: Unsplash

Un nou studiu sugerează că fructoza produsă în creier reprezintă un factor de risc în cazul Alzheimerului.

Cercetătorii de la Universitatea din Colorado, experți în metabolismul zahărului, neurocercetatori și neurologi, s-a concentrat asupra modului în care dieta occidentală duce la situația în care creierul produce cantități excesive de fructoză. Astfel, aceștia au ajuns la concluzia că fructoza poate să reprezinte un factor de risc în cazul Alzheimerului, notează The Science Times.

Nivelurile ridicate de fructoză care afectează creierul explică, de asemenea, de ce boli precum obezitatea și diabetul cresc riscul de a dezvolta boala Alzheimer. Demența, cea mai frecventă formă a bolii, este pierderea comunicării între neuroni, aceasta afectând cogniția, memoria, vorbirea, starea de spirit, comportamentul și coordonarea mișcărilor fizice.

Metabolismul fructozei afectează neuronii

Profesorul Richard Johnson a explicat că Alzheimer „este o boală modernă determinată de modificări ale stilului de viață alimentar” în care fructoza poate perturba metabolismul cerebral și funcția neuronală. Autorii au menționat că fructoza „activează o cale de supraviețuire pentru a proteja animalele de foame prin scăderea energiei din celule în asociere cu degradarea adenozinei monofosfat în acid uric”.

Scăderea energiei celulare stimulează apetitul în timp ce reduce nivelul de energie și oxigen, afectând funcția mitocondrială, reducând aportul de energia de care neuronii au nevoie ca să funcționeze corect. Acest lucru declanșează glicoliza, începutul descompunerii glucozei în timp ce induce rezistența la insulină. Astfel un consum ridicat de fructoză poate duce și la diabet sau obezitate.

În timpul unuia dintre scenariile experimentale, glicoliza a crescut stresul oxidativ, dezechilibrul între antioxidanți și radicalii liberi, care duce la deteriorarea țesuturilor. Deoarece mitocondriile celulare au fost afectate, acestea au dus la disfuncții neuronale și, în cele din urmă, la moarte.

Johnson a spus că speră că noile descoperiri pot „inspira cercetătorii să continue explorarea relației dintre fructoza din creier și boala Alzheimer”. Dezvoltarea de noi tratamente pentru această maladie poate include și direcționarea metabolismului fructozei din creier pentru a preveni și trata Alzheimerul. Mai mult, cercetătorii se pot concentra și asupra stilurilor de viață pentru a recomanda diete cu un aport mai mic de fructoză pentru a reduce riscul de a dezvolta demență.

Studiul Cerebral Fructose Metabolism as a Potential Mechanism Driving Alzheimer’s Disease a fost publicat în Frontiers in Aging Neuroscience.