Home » Stiinta » Lumina ar putea face obiectele să leviteze. Inovaţia care are potenţialul de a revoluţiona explorarea spaţială

Alexandru Voiculescu 03.22.2019
Cercetătorii de la California Institute of Technology (Caltech) susţin că au găsit o cale prin care pot face obiectele să leviteze şi să fie propulsate cu ajutorul luminii. Totuşi, până acum, lucrarea rămâne doar teoretică.

Aceştia speră ca metoda lor să fie folosită pentru „controlul traictoriei navelor spaţiale ultrauşoare şi chiar crearea velelor propulsate de laser, utile pentru explorarea spaţială”, scrie în lucrarea publicată pe 18 martie în Nature Photonics. Acest lucru înseamnă că nu este nevoie de combustibil, ci doar un laser puternic tras de pe Pământ spre navă spaţială, scrie Futurism.

Oamenii de ştiinţă de la Caltech au creat un sistem de „propulsie şi levitaţie fotonică” prin crearea unui tipar complex care poate fi gravat pe suprafaţa unui obiect. Modul în care lumina concentrată se reflectă din această gravură face ca obiectul să se atuostabilizeze, încercând să rămână în traiectoria impulsului laser.

Prima realizare care stabilit fundamentul pentru noul studiu a fost dezvoltarea „pensetelor optice” – instrumente ştiinţifice care folosesc un impuls laser puternic pentru a atrage sau respinge obiecte microscopice. Dar acestea pot manipula mici obiecte la distanţe microscopice.

În lucrarea lor, cercetătorii de la Caltech spun că metoda poate funcţiona cu obiecte de orice dimensiuni, de la micrometri la dimensiuni spaţiale.

Deşi teoria este încă netestată în experimente, cercetătorii susţin că dacă trece de teste, poate ajuta la trimiterea navelor spaţiale la cea mai apropiată stea de Sistemul Solar în doar 20 de ani.

„O aplicaţie extrem de interesantă este aceea de a folosi tehnologia pentru propulsarea navelor spaţiale din următoarea generaţie”, a precizat Harry Atwater, profesor la Caltech. „Suntem departe de a realiza aşa ceva, dar suntem în faza de testare a principiilor”, a adăugat savantul.

Un posibil motiv pentru care nu am întâlnit o civilizaţie extraterestră: aceasta poate fi prinsă de forţa gravitaţională a planetei de origine