Home » Stiinta » O fosilă de 500 de milioane de ani ar putea fi o ”verigă lipsă” în evoluția artopodelor

Adrian Popovici 11.12.2020
Cercetătorii explică faptul că acest animal prezenta caracteristici de la diferite animale. Credit foto: Huang & H. Zeng

O echipă de oameni de știință a anunțat de descoperirea unei specii de artopode extrem de bizară, care înota în oceane în urmă cu 500 de milioane de ani. Cercetătorii susțin că acest animal prezenta cinci ochi și că aceștia ieșeau dintr-o placă a exoscheletului.

Analiza fosilelor a relevat faptul că animalul avea un corp superior articulat cu 15 membre articulate și „brațe” mari, curbate în sus, care erau probabil folosite pentru a prinde prada. Unele dintre aceste caracteristici au fost identificate separat în fosilele altor artropode antice. Dar această creatură ciudată este, de asemenea, o himeră care posedă trăsături de la mai multe animale, notează Live Science.

Evoluția artopodelor

În perioada cambriană, în urmă cu 543 milioane până la 490 milioane de ani, artropodele au evoluat ca unul dintre cele mai de succes grupuri de animale de pe Pământ, iar acum reprezintă aproximativ 80% din toate speciile vii astăzi. Fosilele artropode arată că diversitatea lor a crescut în timpul Cambrianului, dar povestea completă a evoluției timpurii a grupului este incompletă, iar descoperirea acestei specii nou descrise care ar fi măsurat în jur de șapte centimetri ar putea ajuta la completarea unor lacune critice, au raportat cercetătorii.

Autorii studiului au analizat șase fosile din formațiunea Yu’anshan din sudul Chinei, unde depozitele de fosile datează din Cambrianul timpuriu, cu aproximativ 518 milioane de ani în urmă. Au numit ciudata creatură Kylinxia zhangia.

Fosilele erau în stare excelentă, dezvăluind că doi dintre ochii din partea din față a grupului de tulpini erau de două ori mai mari decât restul. În plus față de ochi, țesuturile moi, cum ar fi canalul digestiv, glandele digestive, țesutul nervos și cordonul ventral și chiar conținutul intestinului expulzat au fost conservate în fosile.

„Fosilele Kylinxia prezintă structuri anatomice rafinate”, a declarat co-autorul studiului, Fangchen Zhao, profesor la Institutul de Paleontologie și Geologie (NIPG) al Academiei Chineze de Științe din Nanjing. „De exemplu, țesutul nervos, ochii și sistemul digestiv, acestea sunt părți moi ale corpului pe care de obicei nu le putem vedea în fosilele convenționale”, a spus Zhao într-un comunicat.

„Veriga lipsă” a evoluției

Amestecul de trăsături al Kylinxia este ceea ce a atras cu adevărat atenția oamenilor de știință. Grupul său de cinci tulpini oculare se găsește, de asemenea, în artropodul ancestral Opabinia, în timp ce apendicele sale din partea din față a corpului seamănă cu cele ale lui Anomalocaris, un artropod marin cambrian de un metru, cunoscut sub numele de „primul prădător suprem din lume”.

Deși Anomalocaris este considerat un artropod ancestral, arată foarte diferit de artropode care au evoluat mai târziu, iar combinația de caracteristici a lui Kylinxia a făcut trimitere la conexiunile evolutive care nu erau cunoscute.

După examinarea tuturor caracteristicilor Kylinxia și compararea a aproape 300 de alte caracteristici în mai mult de 80 de grupuri taxonomice, autorii studiului au ajuns la concluzia că Kylinxia a asigurat relațiile evolutive între mai multe linii ancestrale pentru grupul artropod ”euteropoda, care a inclus Anomalocaris și liniile moderne.