Home » Stiinta » Paleontologii au descoperit un sit extrem de bogat în fosile ale unor organisme marine de acum 180 de milioane de ani. ”De fiecare dată când mergem, găsim ceva nou”

Autor: Alexandru Voiculescu 02.03.2017
Această descoperire a unor fosile marine jurasice conservate în stare perfectă este rară prin faptul că situl păstrează şi fosile ale unor animale cu corpuri moi, care în mod normal nu se fosilizează. Descoperirea oferă o nouă perspectivă asupra bogăţiei vieţii marine din Jurasic, de acum aproximativ 180 de milioane de ani.

Conservarea fosilelor este de cea mai înaltă calitate în acest sit din Canada, relatează Science Daily.

Acest sit care include părţile moi ale corpului, precum şi cochilii şi oase, este extrem de rar în lume. Un astfel de sit, numit Konservat-Lagerstätte, care păstrează un spectru atât de larg de organisme, inclusiv organisme cu ţesut moale, sunt rare, existând încă trei în lume, toate în Europa. În acea perioadă, America de Nord şi părţi din Europa formau un singur continent. Având depozite fosilifere atât de detaliate de ambele părţi ale continentului antic este un lucru esenţial în schiţarea unei imagini mai elaborate a istoriei ecosistemului marin din Jurasic. În luna ianuarie a acestui an a apărut o lucrare care descrie acest sit, care a fost publicată în revista Geology.

De asemenea, prezenţa ţesutului moale poate ajuta la umplerea lipsurilor în cunoaşterea relaţiilor dintre organismele extincte şi cele actuale.

Rowan Martindale, profesor la Universitatea din Texas, care a condus acest studiu, susţine că „într-un depozit fosilifer normal se conservă doar o porţiune dintre organismele care trăiau în trecut. Când ai de-a face cu un depozit fosilifer extraordinar cu ţesut moale conservat, vezi mai multe lucruri despre comunitatea care trăia”.

Colaboratorii acestui studiu includ cercetători de la Universitatea Harvard, Virginia Tech şi Universitatea Florida.

„De fiecare dată când mergem, găsim ceva nou”

Situl a fost găsit în Parks Canada Ya Ha Tinda Ranch, lângă Banff National Park, în sud-vestul regiunii Alberta. Benjamin Gill, profesor la Virgina Tech, a observat primul exemplar alături de studentul său doctorand Theodore Them. Descoperirea fosilei de homar a fost urmată imediat după aceea de multe altele.

Homarul a fost primul semn că situl poate fi special întrucât ţesutul moale al organismului nu este de obicei conservat ca fosilă. Alte fosile neobişnuite găsite în acest loc includ creveţi, schelete de peşte păstrate integral (inclusiv solzii şi branhiile), reptile marine numite ichthyosauri, precum şi „vampiropode”, organisme asemănătoare cu calamarii-vampir şi caracatiţele.

Bogăţia şi diversitatea acestui sit fosilifer nu poate fi supraestimată, după cum reiese din declaraţiile experţilor. Gill dezvăluie că „de fiecare dată când mergem, găsim ceva nou”.

Următoarea etapă a studiului presupune investigarea cauzei care a dus la conservarea excepţională a organismelor. Experţii emit ipoteza conform căreia conservarea foarte bună a fost datorită extincţiei semnificative a organismelor cauzată de scăderea bruscă a nivelului de oxigen în anumite părţi ale oceanului jurasic.

Un ”vânător” de fosile a făcut o descoperire istorică după ce s-a împiedicat de un ”bolovan mic”