Home » Stiinta » Un asteroid s-a apropiat la o distanță record de Terra pe 13 noiembrie, iar oamenii de știință nici nu au știut

Autor: Ioana Matei 11.19.2020
Sursa foto: NASA/Terry Virts

O rocă spațială a stabilit un record vineri, 13 noiembrie, atunci când 2020 VT4 a trecut la mai puțin de 400 de kilometri deasupra Pacificului de Sud.

Asteroidul a fost observat de Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS) de la Observatorul Mauna Loa din Hawaii la primele ore ale dimineții de sâmbătă, 14 noiembrie, la doar 15 ore după ce s-a apropiat de planeta noastră.

Acest lucru nu este neobișnuit pentru rocile care se deplasează rapid, în special asteroizii care vin spre Pământ dinspre „unghiul mort” de la Soare, precum 2020 VT4.

Asteroidul 2020 VT4 este estimat a fi de mărimea unei case mici, iar Terra a ratat la limită ocuparea aceluiași spațiu din traiectoria asteroidului.

Care a fost primul asteroid documentat înainte și după impact

Astfel, asteroidul a stabilit un record pentru cea mai apropiată distanță de Terra, documentată până acum. Acest record a mai fost doborât deja anul acesta, după ce asteroidul 2020 QG a trecut la o distanță de 3.000 de kilometri de suprafața Pământului, la data de 16 august.

Un alt record recent a fost stabilit în octombrie 2008, atunci când astronomii au observat asteroidul 2008 TC3 cu doar 19 ore înainte de impact, iar mai apoi au recuperat fragmente din deșertul Nubian, două luni mai târziu, astfel că 2008 TC3 a devenit primul asteroid documentat înainte și după impact.

Asteroidul 2020 VT4 a trecut neobservat

Din păcate, trecerea la distanță mică a asteroidului 2020 VT4 a trecut complet neobservată. Cea mai apropiată distanță a avut loc la 17:20 ora universală coordonată (UT), vineri, 13 noiembrie, deasupra Pacificului de Sud, în apropiere de Insulele Pitcairn, sub lumina zilei, potrivit Science Alert.

Spre exemplu, Stația Spațială Internațională (ISS) orbitează la 400 kilometri deasupra suprafaței Terrei și măsoară 109 metri în lungime. Asteroidul 2020 VT4 ar fi fost cu siguranță vizibil ca o „stea” ce se deplasa rapid, dacă cineva ar fi privit cerul cu puțin înainte de răsăritul soarelui.

Vestea bună este că niciun satelit, inclusiv ISS care era deasupra Atlanticului de Sud la acel moment, nu a fost afectat de trecerea lui 2020 VT4, deși asteroidul a trecut mai mult ca sigur prin sfera sateliților geostaționari și a atins la limită orbita joasă a Pământului.

Un asteroid din orbita lui Marte ar putea fi chiar „geamănul furat” al Lunii noastre