Home » D:News » Nava OSIRIS-REx a colectat atât de mult material de pe asteroidul Bennu încât îl pierde prin spațiu

Credit foto: NASA/Goddard/University of Arizona
Publicat: 27.10.2020

Brațul robotizat al sondei spațiale OSIRIS-REx este atât de plin de material prelevat din asteroidul Bennu încât s-a deschis și particule prețioase pentru NASA s-au pierdut în spațiu.

Săptămâna trecută, sonda OSIRIS-REx a coborât brațul robotizat TAGSAM pe Bennu, care a colectat în premieră pentru NASA mostre de pe un astroid.

Principalul om de știință al misiunii, Dante Lauretta, de la Universitatea din Arizona, a afirmat că în operațiunea efectuată la peste 320 de milioane de km distanță s-a colectat mai mult material decât era programat. Recipientul din capătul brațului robotului a pătruns atât de adânc în asteroid și cu o asemenea forță, încât rocile au fost aspirate și s-au blocat în jurul marginii capacului, astfel că acesta nu s-a mai închis etanș.

„Suntem aproape o victimă a propriului nostru succes”, a spus Lauretta, precizând că nu s-a putut preveni scăparea mai multor bucăți din asteroidul Bennu în spațiu.

Materialul de pe Bennu iese din colector

Imaginile obținute de NASA au confirmat că brațul TAGSAM a colectat mult material din suprafața asteroidului și că acesta pare să scape încet din colectorul de probe.

„Timpul este esențial”, a spus Thomas Zurbuchen, șeful misiunilor științifice ale NASA, făcând referire la faptul că echipa trebuie să se miște repede pentru a depozita eșantionul cu ajutorul căruia oamenii de știință ar putea înțelege cum s-a format Sistemul Solar și cum a apărut viața pe Terra.

Echipa care monitorizează misiunea OSIRIS-REx consideră că a colectat un eșantion suficient și îl va depozita marți, 27 octombrie, mai devreme decât data programată (2 noiembrie), deoarece din rezervorul cu mostre continuă să curgă material extras de pe Bennu.

S-a renunțat la cântărirea mostrelor pentru a nu se pierde mai mult material

Imaginile au arătat că orice mișcare a sondei spațiale și instrumentului TAGSAM poate duce la pierderi suplimentare din eșantionul colectat de pe asteroidul Bennu. Pentru a păstra materialul rămas, echipa care coordonează misiunea a decis să renunțe la măsurarea probei, prin acțiunea de învârtire accelerată a sondei, programată inițial pentru sâmbătă, 24 octombrie.

Echipa OSIRIS-REx se concentrează acum pe depozitarea containerului cu eșantionul colectat, care încă nu s-a pierdut în spațiu, într-o capsulă de pe sonda OSIRIS-REx, unde va sta în siguranță în timpul călătoriei înapoi pe Pământ. Sonda ar urma să revină pe Terra în 2023, la finalul unei misiuni de șapte ani.

„Pierderea de mostre mă îngrijorează, așa că încurajez puternic echipa să depoziteze acest eșantion cât mai repede posibil”, a transmis Dante Lauretta.

Toate datele de până acum sugerează că în capul colectorului se află cel puțin 60 de grame de regolit, cât sperau oamenii de știință de la NASA să colecteze, însă Lauretta sugerează că trebuie așteptat până în 2023, când sonda va reveni pe Terra, pentru a vedea cantitatea exactă.

Cercetătorii au identificat molecule organice necesare vieții pe asteroidul Bennu