Home » Știință » Cromozomii nu arată cum ne-am fi imaginat: Cercetătorii au obținut imagini 3D cu structurile celulare

Sursa foto: Xiaowei Zhuang lab/ Eurekalert
Publicat: 02.01.2021

Dacă ai studiat vreodată chimie sau biologie, există șansa că te-ai întâlnit cu reprezentări ale modului în care ar trebui să arate un cromozom.

După cum pot spune milioane de liceeni și studenți universitari, cromozomul are forma unui X și arată ceea ce se întâmplă după replicarea ADN, însă înainte ca divizarea celulară să fie completată, moment în care se separă pentru a deveni cromozomi individuali.

Din păcate, acest simbol are o mică problemă, spun oamenii de știință, cel puțin când vine vorba de acuratețea reprezentării. „Pentru 90% din timp, cromozomii nu există în acest mod”, explică fizicianul Jun-Han Su, fost om de știință la Universitatea Harvard.

O înțelegere mult mai meticuloasă a chimiei cromozomilor

Într-un studiu publicat recent, Su și echipa sa au dezvoltat o nouă cale de a obține imagini cu organizarea 3D a cromatinei din celulele umane, astfel oferindu-ne o înțelegere mult mai meticuloasă a chimiei cromozomilor decât a putut vreodată să ofere emblematicul X.

„Este destul de important să determinăm organizarea 3D pentru a înțelege mecanismele moleculare din spatele organizării și pentru a înțelege modul în care această organizarea reglează funcționarea genomului”, adaugă Xiaowei Zhuang, cercetător senior.

Orele de chimie nu vor mai fi niciodată la fel

Folosind un sistem de imagistică 3D de înaltă rezoluție, oamenii de știință au reușit să vizualizeze cromozomii îndeaproape, așa cum nu au mai fost văzuți până acum, și chiar câteva aspecte ale activității de transcripție, potrivit Science Alert.

Așadar, orele de chimie nu vor mai fi niciodată la fel. Oamenii de știință și-au publicat cercetările online pentru ca alți experți să ducă mai departe analizele lor, astfel încât omenirea să poată explora această parte aproape invizibilă din noi și mai mult.

„Sperăm ca această tehnologie să poată fi aplicată la scară largă pentru că oferă o perspectivă integrate a organizării cromatinei în contextul său structural și funcțional nativ”, adaugă echipa.

Capetele cromozomilor din celulele canceroase deţin cheia pentru noi tratamente împotriva acestei maladii