Home » D:News » Capetele cromozomilor din celulele canceroase deţin cheia pentru noi tratamente împotriva acestei maladii

Autor: Adrian Popovici 02.07.2020
Mecanismul prin care celulele canceroase îşi pot prelungi viaţa a fost identificat în urma unor analize genetice.

Cercetătorii de la Centrul German de Cercetare a Cancerului au descoperit mecanismul prin care celulele cancerase îşi pot prelungi perioada de viaţă şi, de asemenea, pentru a se multiplica în continuu, notează Medicalxpress.

Celulele sănătoase au o „dată de expirare” dictată de telomeri, regiunile din ADN care se află la capătul cromozomilor. Integritatea acestor porţiuni periferice ale cromozomilor este afectată cu fiecare diviziune celulară, până ating o lungime minimă. Studiile efectuate de-a lungul timpului au relevat faptul că doar celulele stem au capacitatea de a sintetiza telomeraza, „proteina nemuririi”, care poate restaura telomerii, la lungimea lor iniţială.

Cercetătorii germani care au studiat 2.500 de mostre provenite de la 36 de forme de cancer au ajuns la concluzia că capacitatea de a extinde lungimea telomerilor reprezintă o abilitate împărtăşită de majoritatea celulelor canceroase. Trebuie notat faptul că pentru celulele normale, reducerea telomerilor restricţionează celula la 50 de cicluri de diviziune. Asta înseamnă că, în cazul celulelor canceroase, protejarea lungimii acestor regiuni reprezintă mecanismul care permite diviziunea necontrolată.

„În marea majoritate a celor 2.500 de cazuri de cancer studiate, am observat o activitate crescută a genei telomerazei, dar fără modificări ale genomului care ar putea explica acest lucru. Factorii epigenetici care nu lasă nicio urmă în genom ar putea fi parţial responsabili aici”, explică Lina Sieverling, autoarea principală a acestui studiu.

Un alt cercetător, dr. Lars Feuerbach, explică faptul că lungimea telomerilor reprezintă avantajul pe care celulele canceroase îl au în faţa celulelor sănătoase, dar şi către o serie de tratamente, care să ţintească în mod specific mecanismele moleculare care controlează mărimea capetelor cromozomilor din celulele cancerose poate reprezenta un avantaj important.

Studiul a fost publicat în Nature Communications.

Majoritatea cazurilor de cancer ar putea fi vindecate în următorii 10 ani, susţine descoperitorul ADN-ului