Home » Stiinta » „Marea conjuncție”, întâlnirea excepțională dintre Jupiter și Saturn. Când are loc și cum putem vedea evenimentul rar

Autor: Ioana Matei 11.29.2020

Astronomii folosesc termenul „conjuncție” pentru a descrie întâlnirile planetelor și obiectelor de pe cerul nostru. Însă, denumirea de „Marea conjuncție” este folosită pentru a descrie întâlnirea celor mai mari lumi din sistemul nostru solar, măreața Jupiter și glorioasa planetă cu inele Saturn.

Următoarea „Mare conjuncție” dintre Jupiter și Saturn va avea loc pe 21 decembrie 2020. Acea dată este, din întâmplare, și data solstițiului de iarnă.

De asemenea, aceasta va fi prima conjuncție dintre Jupiter și Saturn din anul 2000 și cea mai apropiată conjuncție dintre cele două planete din anul 1623, la doar 14 ani după ce Galileo și-a făcut primul telescop. La cea mai apropiată distanță, Jupiter și Saturn se vor afla la doar 0,1 grade depărtare. Asta reprezintă doar o cincime din întregul diametru al unei Luni pline.

„Marea conjuncție” din 21 decembrie va fi mai ușor de observat decât ultima, din urmă cu 20 de ani

La „Marea conjuncție” din 2000, din urmă cu 20 de ani, Jupiter și Saturn se aflau în apropiere de Soare pe cerul nostru și erau dificil de observat. Însă, de data aceasta vom avea o conjuncție mai ușor de privit. În noiembrie, Jupiter și Saturn sunt vizibile, fiind apropiate una de cealaltă și aflându-se pe cer la lăsarea întunericului.

Până în decembrie, Jupiter și Saturn vor fi și mai ușor de observat. Aceste două mari planete vor fi și mai frumoase în lumina de la amurg.

Putem recunoaște cu ușurință Jupiter și Saturn, prima fiind mai luminoasă ca orice altă stea, iar cea din urmă fiind una dintre cele mai luminoase. În plus, Saturn are și o strălucire distinctă, în nuanțe aurii. Saturn este la est de Jupiter pe cer, iar spre deosebire de alte stele care „sclipesc”, Jupiter și Saturn strălucesc în mod constant.

„Marea conjuncție”, evenimentul din 21 decembrie care nu trebuie ratat

Saturn, a șasea planetă de la Soare, este cea mai îndepărtată și mai lentă planetă pe care o putem vedea cu ochiul liber. Fermecătoarea Jupiter, a cincea planetă de la Soare, este a doua cea mai lentă planetă luminoasă, după Saturn. Tocmai de aceea, conjuncțiile dintre Jupiter și Saturn sunt printre cele mai rare conjuncții de planete luminoase. Saturn are nevoie de 30 de ani pentru a înconjura Soarele, în timp ce Jupiter o face în aproape 12 ani, informează EarthSky.

Așadar, în decembrie trebuie să ne uităm pe cer pentru că nu vom mai vedea niciodată așa ceva. Următoarea „Mare conjuncție dintre Jupiter și Saturn va mai avea loc tocmai la data de 15 martie 2080. „Cele mai mari planete din sistemul solar se vor afla foarte aproape aparent una de alta, atât de aproape încât vor părea un astru dublu”, scrie Observatorul Astronomic București.

„Apropierea minimă și rară se va petrece în ultimele două săptămâni ale lunii decembrie, momentul cel mai bun fiind în seara de 21 decembrie. Atunci, în jurul orei 18.00, se vor vedea înspre sud-vest, nu foarte sus pe cer. Cele două planete aproape că nu se vor putea distinge una față de cealaltă, iar prin telescop vom putea vedea în același câmp și inelele lui Saturn și benzile de nori ale lui Jupiter, împreună cu sistemele de sateliți ai planetelor. Dacă ar fi să puteți obseva cerul doar o noapte în 2020, alegeți noaptea de 21 decembrie!”, mai transmite Observatorul Astronomic București.

NASA a observat lumini puternice ciudate pe Jupiter. Nu au mai fost detectate niciodată pe alte planete